Kan NL hiphop dope zijn?

Gepost door dethlon 

Kan NL hiphop dope zijn?

19 februari 2015 11:59

Van: dethlon Heb hier over de jaren verscheidene luitjes 'horen' zeggen dat het per definitie uitgesloten is dat NL hiphop dope kan zijn. Was zelf lang een naysayer, moet nu kleur bekennen want heb de laatste jaren dope dingen uit ons kikkerlandje gehoord. Ter illustratie een aantal vids van gasten die wat mij betreft NL hiphop waardig representen, ben benieuwd naar andere meningen :) Oud en nieuw, oost en west, noord en zuid, bekend en onbekend, commercieel en underground, geliefd, gedoogd en gehaat en all else, it's all good, zolang het goed is..

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19 februari 2015 12:02 door dethlon.
Reageer of citeer het bericht in je reactie

Re: Kan NL hiphop dope zijn?

19 februari 2015 12:10

Van: YZN Nederlandstalige rap is lame. Het klinkt gewoon wack.

19 februari 2015 13:19

Van: YZN Hiphop uit Nederland kan natuurlijk wel goed zijn, zolang er maar in het Engels gerapt wordt. Tony Scott vind ik bijvoorbeeld een hele dope goede mc.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19 februari 2015 13:21 door YZN.

19 februari 2015 15:03

Van: SOEKIakaDRC Wat is de Nederlandse HipHop?
Ik zie alleen maar RAP -ish gepost.

19 februari 2015 17:03

Van: ProZak Wat een kutmuziek he. Haten op nederlandstalige rappers is zo 1995.

19 februari 2015 17:50

Van: YZN Wat is het doel van het posten van al die Youtube video`s? Denk je dat mensen nog nooit Nederlandstalige rap muziek hebben gehoord?

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19 februari 2015 17:52 door YZN.

19 februari 2015 18:04

Van: YZN Stel: Jij zegt dat je PSV een mooie club vindt en ik antwoord dat ik PSV een kutclub vind. Ga jij dan ook Youtube filmpjes van PSV doelpunten posten?

19 februari 2015 18:17

Van: dethlon YZN; ok, duidelijke mening over NL talige rap. Ik ben uitgeluld ;)
Mee eens dat Engelstalige rap uit Nederland dope is, vind 24k, E-life, Kay LC en Couzin Steve erg nice.

Soeki; my bad. Ik bedoel Nederlandstalige rap.
Zombie Squad was dope, ik ben benieuwd of je ook een mening over NL talige rap hebt :)

Prozak: Thanks voor de bijdrage, kende sommige nog niet :)

19 februari 2015 18:17

Van: 2+2=4 NL hiphop kan dope zijn al is 95% vanaf 2008 wack haha

19 februari 2015 19:05

Van: Beto er gaat niks boven wat gerijm in de moerstaal..naast het buitenwesten kamp heb ik altijd wel kunnen genieten van de geluiden uit Zoetermeer.

19 februari 2015 19:05

Van: ProZak Vind het verder geen discussie, als je het niet wil luisteren dan doe je dat niet. Zal nog maar een paar videos posten:

19 februari 2015 19:16

Van: dethlon 2 + 2 =4, haha geweldige clip, dope track ook, thanks!

Engels..

19 februari 2015 19:23

Van: bosmann Allicht. Genoeg toffe dingen, alhoewel je hier in NL dan wel echt heel diep moet zoeken.
Puna post eigenlijk alleen maar popiejopie-hop (haha ja dit is een woord), en dat is toch wel de site die de meeste aandacht krijgt hier in NL.. Jammer dat andere sites het niet lukt om zo'n zelfde soort volging te creëeren.
Of is onze 'vorm van hiphop' dan echt zo uitgestorven??

Ik moet zeggen dat ik het zelf ook niet meer echt volg/serieus neem. Denk ook dat het komt omdat het tegenwoordig lijkt alsof er geen tussenweg meer bestaat. Of je bent wack en word weggegooid of je bent 'goed' en staat met je bek op de voorpagina van puna.nl voor een paar uur....

Thanks voor het posten van die Mad Marvel track trouwens, was m alweer bijna vergeten!

19 februari 2015 19:54

Van: ProZak Denk dat 'onze vorm van hip hop' gewoon niet zo veel aandacht krijgt omdat de gemiddelde dertiger/veertiger niet staat te springen bij een concert en/of de halve dag clipjes kan checken op de telefoon. Kliks genereren, daar draait het blogs als Puna om. Ik check het verder niet, maar dat doet er uiteindelijk net zo weinig toe als de mening van YZN.

19 februari 2015 20:08

Van: SOEKIakaDRC > Soeki; my bad. Ik bedoel Nederlandstalige rap.
> Zombie Squad was dope, ik ben benieuwd of je ook
> een mening over NL talige rap hebt :)
>

Dit is mijn antwoord :
Ik sta ( altijd ) open voor alles.Alleen het is de laaste paar jaren,dat men zegt,Ik ben HipHop...waar men eigenlijk maar een klein deel ( vaak helemaal niks ) hebt mee te maken...of eerder gezegd...NIKS! ( of NIKS weet!!! )
Dat is jammer....langerzamerhand....VERKRACHTEN we allemaal de PURE vorm van de ECHTE elementen van Hip Hop.
Hoe het ooit 40 / 41 jaar geleden was.... ( je kent ze best wel )
Denk er eens over na...Doe iets.
Laat zien...waar je LIEFDE zit voor Hip Hop.
Niet voor jezelf...maar eerder voor de ANDER.

Please,Help Save " Real " Hip Hop.

#Nuff Said.

19 februari 2015 23:03

Van: menneke

20 februari 2015 12:09

Van: dethlon bossman; Dat hele diepe zoeken valt mee toch? Met een paar muisklikken skip je zo door naar de next video als iets wack is. Daarbij komt vaak, imo, dat wanneer je een artiest/groep vind die je dope vind, die vaak uphooken met soortgelijke acts en/of in YT aangeraden worden en/of door mensen aanbevolen worden. Puur even over het zoeken gesproken. Als je het bedoelde in de zin van 'dope acts zijn er wel, maar eclipsed bij een vloedstort aan wacke troep' dan ben ik het iets meer met je eens, maar nog steeds erg makkelijk om weg te skippen, zoals Prozak zei, en gewoon niet verder checken.

Soeki; aight man. Je bent meer van die oldschool sound/style, als ik het zo mag samenvatten. I get that.
Er is veel wacke troep, sure. Alleen zorgt volgens moi de enorme totale hoeveelheid aan plaat-releases voor meer bias onder 'heads', en door de populariteit van said hiphopverkrachtes lijkt hun aanwezigheid groter.

Een scroll door dit topic bewijst echter, wat mij betreft, dat er ratio-wise ongeveer evenveel, zo niet meer, dope NL rap dan wacke rommel is.
De vids die ik gepost heb getuigen wat mij betreft van integriteit en staying true aan hiphop, de meeste die anderen gepost hebben wat mij betreft ook, en er zijn er nog veel meer.

Ik heb zolang de mening gekoesterd dat NL hiphop/rap wack was, dat ik niet echt meer openstond voor nieuwe shit. Daarom is je mening interessant; je zegt open te staan voor nieuwe dingen, alleen meen ik tegelijkertijd een bepaalde bias te lezen die, denk ik, voortvloeit uit het lange observeren van hiphop en een bepaald verwachtingspatroon hebben. Correct me if I'm wrong :) Ik heb het zo ervaren, dus kan me indenken dat anderen dat ook hebben.

Bedankt voor alle reacties :)

20 februari 2015 13:30

Van: dethlon

20 februari 2015 14:53

Van: dethlon

20 februari 2015 16:56

Van: Beto Hier een tof artikel over een stille NL RAP klassieker 'Dr. Doom - De Openbaringen', geschreven door Oscar Davila voor hhgemeenschap.nl

Tracks, Mixtapes, EP"s: ze schieten als paddestoelen uit de grond. Ik kan mijn FB Timeline niet bekijken zonder te worden uitgenodigd door MC blabla om zijn net nieuw uitgekomen shit te checken. Maar ooit, in een nog niet eens zo lang verleden, waren releases schaars. Met name in het pre internet tijdperk, in de 'Golden Era' en enkele jaren daaromheen. In die tijd werd er met de regelmaat van de klok een 'Classic Joint' uitgebracht. Opdat wij deze Joints nooit zullen vergeten!

Het is bijna twintig jaar geleden; de periode dat men debateerde over de term Nederhop vs Nederlandstalige Hip Hop. In deze periode leerde wij nieuwe groepen kennen via ‘de Posse’ en ook in de kielzog van de Osdorp Posse probeerde vele crews zich in de kijker te spelen.

Al met al was het toen gemakkelijker om onderscheidend te zijn, maar moeilijker om een schijnwerper te vinden. Het internet bestond officieel wel, maar het zou nog twee jaar duren voordat het internet écht zou worden gebruikt ter promotie.

Voor mij was het Villa 65, de Posse, optredens en mond-op-mond reclame, wat mij in kennis stelde van de scene. Dr. Doom kwam binnen via de Posse. Zijn bijdrage maakte indruk. Ik kon op dat moment nog niks met de boodschap die hij bracht, maar ik voelde het wel. Hetzelfde effect had zijn album. Ik worstelde met zijn teksten. Natuurlijk, Public Enemy, BDP en tal van andere groepen kwamen met zwartbewustzijn, maar dit was Nederlandstalig en ongehinderd door kennis van zaken probeerde ik te begrip te krijgen op deze visie.
Zijn schijf heb ik grijsgedraaid. Vooral de nummers: ‘Zwart tot zwart’ en ‘Iedereen is bang’. Dat zijn mijn bangers op dit album. Die intro vind ik ook rof. Dat komt ook door het feit dat ik samen met een vriend wel 1000 keer naar de film ‘The Crow’ heb gekeken. Maar dit terzijde.

Als je de cd nu opzet, zal je misschien schikken van de geluidskwaliteit en het hoge documentairegehalte, iets wat je nu niet meer zo vaak hoort. Het is een album die je in de tijd moet plaatsen. Maar de plaat heeft wel in die periode aandeel gehad in het verbreden van de potentie van Nederlandstalige Hip Hop. Daarmee wil ik het volgende zeggen: Dat Nederlandstalige rap potentie heeft was in zoverre bewezen dat de Osdorp Posse met Nederlandstalige rap succesvol was.
Maar een genre kun je niet beoordelen of veroordelen op het werk van een groep. En in die zin hebben groepen die zich wisten te onderscheiden van de O.P. de Nederlandstalige rap een breder gezicht gegeven.
Een van de pioniers op dit gebied is in mijn opinie Vaardigheid.

Maar terug naar Doom. Wat maakt dit een klassieker: ik word nostalgisch van deze cd. En toen ik Doom voor het eerst sprak bij zijn optreden bij de Definitie van Dopeheid in 013, Tilburg in 2003, was ik vooral een fan, en vervolgens aangenaam verrast door zijn live act. De man staat op het podium als een huis en heeft mad skills. Of hij ooit nog ander Nederlandstalig werk heeft afgeleverd? Ik kan het je niet vertellen. Het heeft mij niet bereikt.

Wat ik wél weet: als je bent geïnteresseerd in de geschiedenis van de Nederlandstalige Hip Hop vindt dan een kopie van dit album; lees de inlay en beluister de tracks.

20 februari 2015 19:44

Van: dethlon Nice one Beto, van die CD herinner ik me nog Locomotief, Mach en Jesse, Neuk, Ouderkerk Kaffers. Sommige tracks waren goed maar het leeuwendeel was wack. Dit was ook grotendeels waarom ik lange tijd niks nieuws uit NL checkte, na een jarenlange periode van vooral prut.

Die eerste Doomtrack is lekker, heb nooit het hele album gehoord, was de rest van vergelijkbaar niveau?

21 februari 2015 01:18

Van: bosmann dethlon Schreef:
-------------------------------------------------------
> bossman; Dat hele diepe zoeken valt mee toch? Met
> een paar muisklikken skip je zo door naar de next
> video als iets wack is. Daarbij komt vaak, imo,
> dat wanneer je een artiest/groep vind die je dope
> vind, die vaak uphooken met soortgelijke acts
> en/of in YT aangeraden worden en/of door mensen
> aanbevolen worden. Puur even over het zoeken
> gesproken. Als je het bedoelde in de zin van 'dope
> acts zijn er wel, maar eclipsed bij een vloedstort
> aan wacke troep' dan ben ik het iets meer met je
> eens, maar nog steeds erg makkelijk om weg te
> skippen, zoals Prozak zei, en gewoon niet verder
> checken.
>

Ik bedoel inderdaad meer het laatste wat je beschrijft, maar eigenlijk nog meer dat wat ik tof vind niet echt een podia/plek heeft hier in NL. Daarnaast ben ik ook niet meer zo bezig met het zoeken naar NL'se rappers.
Op puna hoef ik niet te zoeken die hoop heb ik al een bietje opgegeven. ghehe

Ik kwam laatst wel deze tegen op soundcloud, vind ik wel hard!
[soundcloud.com]

Wat me ook opviel was toen ik laatst wat oud spul van Extince wilde downloaden. Dat "oude" NL hiphop ook bijna niet meer te vinden is online. Ik doel op begin 2000 shit.. Raymzter zn eerste cd's, DAC, BRAAF, Dr. Dooom idd, Stuurboord bakboord recordz haha Robby Surround!

Die definitie van dopeheid feestjes waren toen altijd wel bruut idd, jammer dat heel die sfeer verdwenen is...

21 februari 2015 10:19

Van: dethlon Na BRAAF te hebben gelezen schoot Vaardigheid me ineens weer te binnen, die CD was ook nice!

Die Deni Sparkdala is goed bezig, vond die andere tracks tevens dope m.n. Fan van mezelf. Hij heeft Smooth the Hustla geluisterd volgens mij ;)

Heb je SoulSeek geprobeerd? Zou geen andere plekken weten voor ouwe NL rap...

21 februari 2015 14:27

Van: Flowalistic Ik verbaas me echt over dit topic. Check de geposte videos en de vraag is beantwoord.

21 februari 2015 15:41

Van: Beto @dethlon

doom zn hele album is ziek, dope beats en eigenzinnige rijms. hier nog een nl ondergrondse klassieker

22 februari 2015 06:31

Van: dethlon Flowalistic.. ik heb ze gechecked en dacht: Ja! Veel vette dingen.
YZN vind het allemaal niks. Daar zat geen woord Chinees bij :)
Dat jij iets vind, is me duidelijk, maar wat je vind, is me onduidelijk.

Beto; aight dan. Jammer, hij staat niet op slsk, tpb of kat....

22 februari 2015 10:21

Van: Rude-D Dopeness, hope it's, clear enough to notice.. Braggadocios, naaah, it's what it supposed to, be openly expressin' your soul, a slam dunk with, nothing but what? Nothing but The Funk

23 februari 2015 02:27

Van: Andrew lol@SOEKIakaDRC
Ik weet niet hoe oud je bent, maar ik kan mij 40/41 jaar geleden nog herinneren en toen was er hier helemaal nog geen Hip Hop in NL.
Soul + Funk, de grote disco doorbraak moest zelfs nog komen.
In NL is nooit een pre-vinyl Hip Hop scene geweest en zelfs in de meeste delen van de USA ook niet.
SBX NYC was waar het ooit begon en daar leefde het voornamelijk ondergronds.
Ja, achteraf beweert natuurlijk iedereen op dat eerste feestje te zijn geweest van Kool Herc...
Hip Hop in NL gaat echt maar 35 jaar terug en dan praten we alleen maar over de USA releases die hier toen verkrijgbaar werden.
Er was nog helemaal geen NL Hip Hop scene of iets dergelijks, dat kwam pas jaren later een beetje met al die talentenjachten in elke lokale NL soos.
Het niveau in die tijd was natuurlijk bedroevend slecht, zelfs van de "toppers".
Dit vooral omdat de meesten het Engels niet machtig waren en dan klinkt het al gauw beroerd.
NL Hip Hop liep mijlenver achter op USA Hip Hop en moest zich nog ontwikkelen.
Toen USA al echte emcees aan het werk had en in 1983 met de komst van RUN DMC daar de discussie ging over of de simpelheid van hun rijmpjes niet de doodsteek waren voor de echte lyricists (i.o.w. Grandmaster Melle Mel, The Treacherous 3, The Fantastic Romantic 5 MC's, etc), klonken NL rappers nog steeds heel erg basic en dat vond iedereen al heel wat.
De eerste dope NL Hip Hop werd naar mijn mening pas in de 2e helft van de jaren '80 gedropt.
The golden era of Hip Hop is 1987-1992, maar de gouden tijd van de Nederlandse Hip Hop kwam net een paar jaar later.
Maar vanaf toen kwam het dan ook echt los.

23 februari 2015 02:29

Van: Andrew

23 februari 2015 02:31

Van: Andrew Deze zocht ik dus eigenlijk:

[soundcloud.com]

23 februari 2015 05:36

Van: dethlon De begrippen hiphop, rap, NL hiphop, NL rap, Nederlandstalige rap, en wellicht zijn er meer, worden hier misschien verward. Ik weet dat ik de termen soms verwar in elk geval, geloof dat dat bij sommige anderen ook gebeurt.

23 februari 2015 15:36

Van: Andrew Ik weet het niet...
NL Hip Hop is Hip Hop afkomstig van Nederlandse artiesten (in het Nederlands of in welke andere taal dan ook) en Nederlandstalige Hip Hop is gewoon Hip Hop in het Nederlands.
NL rap zou kunnen slaan op wat die Eurodance acts deden, geen Hip Hop maar wel rap.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen