Discussie over NL hip hop op State

Gepost door Chriz the Wizzz 

Discussie over NL hip hop op State

07 december 2013 12:50

Reageer of citeer het bericht in je reactie
Van: Pieter What else is new?
Van: J4 'Een beweging of artiest die een miljoen mensen bereikt is logischerwijs eerder geschikt om in geschiedenisboeken op te nemen dan mensen van wie bijna niemand ooit heeft gehoord. Nagenoeg alle namen die jij noemt ken ik niet en je hebt in je ontzettend lange verhaal helaas geen enkele reden genoemd om ze te leren kennen. '

Ouch! Niet echt de credentials om een stuk over 'hoe de nederlandse hip hop volwassen werd' - als je je niet eens wilt verdiepen in de 'jeugd' van de scene.
Van: twann nice Chris...
Van: ProZak Is er daar een reactie van die Thomas weggehaald?

Verder kan ik me wel aansluiten bij de kritiek. Kan me ook vooral herinneren dat het niet zo goed boterde tussen nederlands- en engelstalige rappers in de 90s, verder zijn hier al hele boeken over volgepend waar toch al meer in stond (ondanks dat daar ook kritiek op is). ..
Van: J4 Die reactie vind je een stukje verder onderaan in de reply van Chris (was waarsch een direct message?)
Van: Chriz the Wizzz Klopt....Thomas reageerde niet in de thread maar via PM
Van: Docka Heel arrogante gast die is geboren in 1990 en denkt dat hij zonder noemenswaardige research de geschiedenis van NL hiphop wel 'even' kan duiden. Treurige zelfoverschatting.
Van: T Krazy wat een tenenkrommend slecht artikel zeg. erg sneu om zo de begin jaren af te schilderen, terwijl er zo ontiegelijk mooie dingen zijn gebeurd en gemaakt binnen de scene. en dan even gemakshalve doorskippen naar nederlandstalige hiphop alfsof dat de redding is geweest. stijgende verbazing en woede naarmate je dat artikel leest. maar wat een prachtige reactie van chriz onder het artikel, dat maakt toch weer een hoop goed ! school 'em chriz you the man !
Van: Chriz the Wizzz thanx!
Was een wat impulsieve reactie van mijn hand...beetje vanuit de heup...maar ik sta er grotendeels nog steeds achter.
Van: Engel Ik ken Thomas toevallig een beetje en het is sowieso een erg aardige dude met liefde voor Hiphop. Met zijn site Hiphopleeft was hij een goede tegenhanger van State. (Maar respect voor Chriz for dropping some knowledge!)
Van: studio440 Chris prima dat je gereageerd hebt, maar deze kerel weet echt niet waar hij het over heeft. Wat een loser zeg en wat een disrespect naar alle Nederlandse pioneers from way back. Het maakt niet uit dat hij die tijd niet heeft meegemaakt, want ik ken genoeg gasten die zich wel verdiepen in de roots van de Nederlandse hip hop. Maar deze man heeft nog eens de moeite genomen en komt met die rotzooi van onder meer Top Notch Hoe bedoel je een objectieve column..... Die kerel maakt een gruwelijke fout, want vroeger werd de muziek gemaakt op basis van puurheid en liefde. Nu willen de meeste van die dudes snel scoren en zijn zij een imitatie van de zoveelste stereotype van een zgn ghetto entourage. Een advies: ga je huiswerk overdoen want je lult maar wat. Inherent aan sowieso Statemagazine.
Van: Docka @Engel: jij bent ook een wat jongere gast die interesse toont in het verleden en niet doet alsof hij de 'hiphop'-wijsheid in pacht heeft. Die Thomas is nog veel jonger en zal best wat interesse hebben in de roots van de subcultuur, maar moet niet de gigantische inschattingsfout maken dat hij het allemaal in de juiste context kan plaatsen met wat google-wijsheid. Ask the people who were there and who know.

Dat doe ik ook altijd inzake periodes die ik niet heb meegemaakt, niets toffer dan spreken met mensen die dingen 'live' hebben meegemaakt die ik niet heb meegemaakt. Each one teach one!

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10 december 2013 22:41 door Docka.
Van: Chriz the Wizzz Zo is het Docka!

On that note.....zaterdag ga ik DJ TTM interviewen over the old days met Traumatic en Extince. Op mijn website te lezen in the neaby future!

www.cheesesteez.com
Van: Beto hoezo geen spookrijders, phat pockets, mach en Jesse of dr doom noemen(ik noem maar wat)? state was de weg al kwijt, dit getuigd van een hele trieste vertegenwoordiging tegenover de jeugd..
Van: cyrus Mooie reactie Chris...
Van: J4 Ik was State al een beetje vergeten, net weer eens gekeken. Ik zie dat een oude bekende van de Boards er een column heeft nu (andere naam maar de stijl is ongeevenaard):

[www.statemagazine.nl]
Van: DNG Vooropgesteld zij dat Thomas een flexe gast is met een oprechte interesse/passie voor Hip Hop.
Jammer dat dit stuk het zogenaamd volwassen worden van de Nederlandse Hip Hop scene (helaas) koppelt aan de overstap van Engels naar Nederlandstalig rappen en de daarmee behaalde (grotere) commerciële successen. Wat hij daarmee over het hoofd ziet is dat je m.n. in begin jaren '80 (nog vóór de YoMTV Raps ERA) je als opkomend artiest/dancer/DJ/beatmaker dan wel gewoon als FAN van Hip Hop ook opkeek naar pioniers in jouw eigen omgeving die voor die tijd al tien stappen verder waren. De import van de nieuwste rapmuziek (albums/mixtapes/cult films) vanuit de VS was naar mijn beleving schaars omdat het toen echt een subcultuur betrof waarvan de potentie nog niet (h)erkend werd. Totaal niet te vergelijken met eind jaren 80 laat staan de '90's en Y2K. Er was destijds zoveel meer dan Extince en zijn Milkshake rap. Hem kende ik niet, maar wel Skinny Scotty en Mister Mixie. Of King Bee. Kay LC. En zijn zo er genoeg pioniers te noemen die in Nederland de eerste serieuze bouwstenen hebben gelegd voor een cultuur/movement waar de Youtube generatie nu de vruchten van plukt. Artikel komt over alsof in de historie van de mensheid het stenen tijdperk totaal niet relevant was omdat die klungels nog met vuurstenen voor warmte zorgden en wij nu inmiddels zonnenpanelen hebben. Als de titel luidde "Hoe de Nederlandstalige Hip Hop scene volwassen werd" had ik er wel enigzins vrede mee. Beetje jammer...
Van: Docka DNG: je kan eigenlijk niet eens zeggen dat hij dingen over het hoofd ziet; hij is geboren in 1990 dus heeft simpelweg het perspectief niet om vanuit zijn eigen beleving iets zinnigs te zeggen. Dit is heel naar en kil hiphop-revisionisme. Net als Afrikaners die nu beweren dat de apartheid niet zo erg was. Kunnen zij geen zinnig woord over zeggen.
Van: SOEKIakaDRC Zeemansverhalen.
Van: OL-EightyFive True facts maar de kritiek is weinig op opbouwend naar de persoon Thomas zelf. Onnodig, tenzij je zelf een carriere switch wil doen en zijn job overnemen. Anders bereik je hier niets anders mee dan hem een sukkel noemen, daar hebben heads niets aan, State niet en Thomas niet.
Van: SubZero Ouwe mannen lopen weer te zeuren. Ja er waren heus wel rappers in de pre historie van de cultuur in NL, maar als je daar nu op terugkijkt had dat allemaal weinig eigen identiteit. Het was vooral kopieren van wat er uit amerika kwam. Er is pas een echt eigen identiteit gekomen met Binnenlandse Funk, en later met Opgezwolle, DuvelDuvel en DJVT. Volgens mij is dat ook de hele strekking van het artikel.

Boze reacties van ouwe mannen mogen hieronder geplaatst worden:
Van: ding-dong Bij deze:

On a serious tip:

Wat is die eigen identiteit dan?
Van: Engel Er is trouwens voor de "fans" een nieuw cover artikel verschenen over de vergeten proteges van Dr. Dre:
[statemag.bnn.nl]

En ik vond dit artikel wel interessant om te lezen terwijl ik niks met Master P/No Limit heb:
[statemag.bnn.nl]
Van: Chriz the Wizzz Hip Hop heeft reeds een universele identiteit.
Van: SubZero Chriz the Wizzz Schreef:
-------------------------------------------------------
> Hip Hop heeft reeds een universele identiteit.

Klopt, en onderdeel van die "universele identiteit" is dat je als nieuwe artiest je eigen lokale identiteit erin brengt en origineel bent. 1 op 1 kopieren van Amerikanen hoort daar dus niet bij. Goed voorbeeld hiervan is dat filmpje van Sugacane in het topic van Call tv. Of die mentaliteit van vele forumhangers hier dat het alleen hiphop is als het precies zo klinkt als Premo in '94. Volgens mij heb je die universele identiteit dan gewoon niet begrepen.
Van: Pieter Met die argumenten Binnenlandse Funk noemen en niet de Osdorp Posse verheerlijken?... I don't get...

En ik sta zelf op Binnenlandse Funk en ik durf met zekerheid te stellen dat eenieder die er aan mee gewerkt heeft geinspireerd was door AMERIKAANSE hiphop uit DIE TIJD.... Daar gaat heel je onderbouwing...
Van: SubZero Geinspireerd door is wat anders dan kopieren. Iedereen die rapt is geinspireerd door amerikaanse rappers dus dat is een kul argument.
De OP is een ander verhaal. Terecht dat ze genoemd worden in het artikel. Maar uiteindelijk is hun interpratie van hiphop niet de basis geweest voor de nieuwe lichting ( zeg maar vanaf Opgezwolle) en zijn zij dus niet zoals Extince dat wel is de "grootvader" van de huidige scene. Zoiets.

Hier hou ik het bij. Verder zoeken jullie het maar uit met die eeuwige ouwe lullenpraat.
Van: ding-dong Liever een ouwe lul dan reageren als een kleuter

Eerst daag je mensen uit te reageren, om vervolgens de discussie weer te ontlopen

Maar goed, brandt een kaarsje, zet Yeezus op en denk maar dat je iets weet van hiphop, ouwe hipster
Van: Docka D.O.C. een 'vergeten protegé' noemen is ook aardig de plank mis slaan trouwens. Die man heeft legendary status voor de kenners.
Van: DJ_Bite Word Docka

En ik ga me verder niet met deze (NL hip hop) discussie bezighouden :-P
Van: Engel @Docka Dat komt toch ook in het stukje naar voren?
Van: Docka Mwah, dat gedeelte heeft hij redelijk bij elkaar gegoogled, maar the D.O.C. staat nog steeds onder de kop 'vergeten' protegés, in een rijtje met daadwerkelijk vergeten artiesten. Thomas moet gewoon eens wat meer met mensen die het kunnen weten praten voordat hij iets opschrijft. Dit blijft irritatie opwekken.
Van: Docka 'Tegenover elke Snoop staat een D.O.C.'

Dus tegenover elke Snoop staat een geweldige mc met één klassieker op zijn naam? Die andere dudes hebben het écht niet gered, D.O.C. heeft gewoon enorme pech gehad.
Van: DJ_Bite D.O.C. heeft bijna de hele "Straight Outta Compton" LP geschreven :-P Net als meerdere andere eind 80, begin 90's gangsta rap platen voor vele artiesten. Het blijft inderdaad enorm jammer dat de man zo'n naar ongeluk heeft gehad aan het begin van zijn succes.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18 december 2013 11:19 door DJ_Bite.
Van: Sperzie B theboombap leeft, yeah! ik geniet
Van: Sperzie B theboombap leeft, yeah! ik geniet!
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen