Roots van Graffiti in Nederland

Gepost door Docka 

Roots van Graffiti in Nederland

18 augustus 2011 20:05

Van: Docka Bekeek net Kroonjuwelen weer even en vroeg me af:

Is het echt zo dat Europese graffiti in Amsterdam is begonnen? Ik weet dat Rotterdam ook al punkgraffiti had en in de vroege jaren hiphopgraffiti met legendes als Timer enzo. Ook dat het in A'dam meer een ding van welgestelde kids was (zoontje van Jeroen Krabbé en meer gasten uit A'dam Zuid). Dat A'dam technisch verder was dan R'dam doordat ze meer boeken vanuit NY kregen van hun ouders. Maar was A'dam echt onbetwist de eerste in Nederland en Europa? Ik weet dat hier een paar old school cats zitten (Bite, Madrotter, Andrew), ben benieuwd naar jullie inzichten.
Reageer of citeer het bericht in je reactie

Re: Roots van Graffiti in Nederland

18 augustus 2011 20:28

Van: Rusto Qua tags waren ze er in Den haag geloof ik een paar jaartjes vroeger bij. Veel zal het niet schelen. In A'dam waren er al snel meer invloeden uit NY via boeken e.d. en de expo bij Yaki Kornblit. Een aantal van die oldschool-Amsterdammers zou je kunnen typeren als opstandige rijkeluiskindjes maar je had bijv. ook de CBS, die roffer waren. Amsterdam had en heeft meer creatieve invloeden en daardoor uitingen doordat het meer intellectueel en werelds was/is. Rotterdam werd vooral veel gebombt. Dat is een beetje hoe ik het zie. Sowieso ging de 'Hip-hop-graffiti' door het utzenden van Style Wars rond '84 redelijk gelijk op in Europa, style-wise was het vooral A'dam en Parijs.

18 augustus 2011 20:30

Van: Rusto Dit even los van punk-graffiti, weet eigenlijk niet precies hoe het daarmee zit.

18 augustus 2011 20:39

Van: Docka Thanks Rusto, dat is aardig conform de verhalen die ik altijd heb gehoord. Lee was in 1982 of 83 zowel in Yaki Koornblit's galerie als in het Booijmans (Rotterdam). Van oldschoolers uit R'dam begreep ik dat de piece die Lee in de Berenkuil in R'dam zette dé aanstichting was voor veel gasten om te beginnen. Die uitspraak komt natuurlijk wel van CBS, en dat zijn zware Ajax-hooligans, dus erg chauvinistisch. Misschien ging het gelijk op maar was het in A'dam wel op een hoger niveau en groter.

Punk was volgens mij minstens zo groot en in ieder geval heftiger in Rotterdam (ask madrotter).

Maar ik kan me moeilijk voorstellen dat steden die vele malen groter zijn als Parijs, Londen en Berlijn pas in navolging van Amsterdam zijn begonnen.

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18 augustus 2011 20:41 door Docka.

18 augustus 2011 20:54

Van: madrotter moet heel eerlijk zeggen dat ik me nooit met graf heb bezig gehouden, jammer, had een hele toffe ouwe raket bijlage over punk grafitti uit '79 maar die heb ik paar jaar geleden aan alex gegeven die werkt bij demon fuzz, anders had ik die wel gedropt hier

19 augustus 2011 01:25

Van: DJ_Bite Ik sluit me aan bij wat hierboven staat.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik de eerste jaren (ong tot aan 1986) niet echt buiten Amsterdam ging kijken wat er met graffiti gebeurde. Er was meer dan genoeg te zien. Zoveel zelfs dat ik er niet eens foto's van maakte maar gewoon de volgende keer weer ging kijken. En als er dan iets nieuws stond, was dat allen maar tof (ja NU baal ik als een stekker! :-P)

Maar er was al veel tagging in eind jaren 70 (punk graffiti) maar ook al snel hip hop stijl tags (vanaf 1981/82) in Amsterdam. Ikzelf begon met (hip hop stijl) taggen in 1982, dus dat weet ik zeker. Er was inderdaad een grappige tweedeling tussen de grafische "rijkelui" gasten uit zuid (USA) en de bombers uit oost (CBS) (en natuurlijk ook beide "stijlen" uit de rest van Amsterdam)

Maar toch zijn de eerste echte bomb kings personen als "Prikkeldraadje", Ego, Again, Walking Joint, Fara en natuurlijk Zap geweest (ben er ongetwijfelt genoeg vergeten maar ik doe dit uit mijn hoofd :-p). Daarna kwamen de mensen van USA en CBS, die ook al snel echte pieces maakten (hoewel ook daarmee Zap echt vroeg was (1984)) en natuurlijk echt overalstonden. De Yaki Kornblit tentoonstellingen waren natuurlijk de beste "school" voor ons. Daar zag je wat er in NYC gebeurde (ik had toen maar enkele foto's in de krant gezien en verder niets) en bovendien vertelden de New Yorkers hoe bepaalde technieken werkten. Tot die tijd waren er velen (met mij) die eerst de outline zetten en daarna inkleurden (terwijl dat dus andersom moet, waardoor het ook gelijk zoveel makkelijker was ;-P) En natuurlijk wilde je ook zoiets cool doen. Voor mij (en ik weet zeker velen anderen ook) was het taggen begonnen als een vorm van kattekwaad/op straat spelen. Toen werd het kunst/ambitie en fame :-)
Aan de andere kant was het voor de meeste New Yorkers als "voorbij" Voor hun was de subway art rond die tijd bijna niet meer mogelijk. En voor de echte vroege beginners (zoals Blade) was het voor 1980 al voorbij (met nieuwe stijlen enz.)

En ja, toen op een (naar ik mij herinner) donderdagavond Style Wars werd uitgezionden, begon heel Nederland mee te doen, maar dat was toch al een aantal jaar later (ik meen 1985) en bovendien zijn er binnen een jaar ook heel veel weer gestopt :-)

Maar voor mij is nog altijd de tijd dat er een samenwerking/vriendschap ontstond tussen Parijs en Amsterdam (USA en aanhang en CTK), waardoor de zogenaamde Bandostijl in kwam de golden age geweest. Er werden toen zoveel pieces met stijl en kwaliteit gemaakt, dat is nog altijd niet geevenaard (IMHO) De letters, de kleuren en de originaliteit was ongelofelijk. Bovendien kwam er toen een hele toffe (bando) tagstijl.

Wat Europa betreft, denk ik dat Amsterdam net iets eerder was (qua kwantiteit) dan Parijs en Londen, maar ik ben echt geen expert, dat zou je aan mensen als Shoe, Bando, Zap, Angel, Delta enz. moeten vragen.

Toch nog een lang verhaal geworden en er zullen ongetwijfeld mensen zijn die het niet met mij eens zijn, maar zo is het hoe ik het ervaren heb en na gesprekken met mensen de "geschiedenis" heb vastgesteld.

Leuke vraag trouwens :-)

Voor jaren 80 foto's:
DJ Bite's fotolog

19 augustus 2011 07:21

Van: Docka Thanks Bite, tof verhaal van iemand die er bij was! Het lastige (maar ook wel mooie ergens) is dat het jaren voor de opkomst van internet veel lastiger was om te zien wat er in andere steden bezig was. R'damse old schoolers vertelde me bijvoorbeeld dat toen Jean (die bij Shoe in de klas had gezeten) vanuit Amsterdam in Rotterdam kwa wonen hij veel kennis meenam. Die werd gedeeltelijk opgepikt, maar aan de andere kant wilden de Rotterdammers wel hun eigen rauwe stijl houden. Ik zie trouwens niets over characters in Kroonjuwelen, was dat nooit een serieuze stijl in A'dam?

Wel echt anders is het, zo te zien in Kroonjuwelen, dat het in Amsterdam een blanke aangelegenheid was, terwijl in Rotterdam juist veel kinderen van migranten bezig waren.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19 augustus 2011 07:22 door Docka.

19 augustus 2011 11:21

Van: Sperzie B In '84 is ooit de shop van Sperzie Sr. op de Rooseveltlaan nachts leeggeroofd van alle spuitbussen... Altijd benieuwd geweest welke crew dat geweest moet zijn. In de dagen daarna vond er een graff-festivalletje plaats nl.

Maar dat terzijde..

19 augustus 2011 11:52

Van: Rusto Tof om te lezen idd, ben zelf ook niet oud genoeg om het uit eerste hand te vertellen. Ik moet ook maar eens 'Graffiti In Rotterdam' gaan lezen; ooit gekocht maar gelijk weer weggeven bij gebrek aan verjaardagscadeau..

19 augustus 2011 13:07

Van: Andrew Rusto heeft gelijk dat Den Haag er eerder bij was, maar dat had ook te maken denk ik dat er een soort van acceptatie was van de (punk?) kunstenaarswereld waarvan enkele weer goede banden hadden met mensen in de US.
Mooie pieces waren in Den Haag en omstreken al te vinden in 1980 of misschien zelfs iets eerder.
In ieder geval zeker ten tijde van de kroning van Beatrix dus dat was 1980.
Toen in 1981 Basquiat in die clip van Blondie te zien was gingen helemaal veel jongere Haagse gasten serieus aan de slag.
Daar was ook de eerste uitwisseling met London, die echt niet door Amsterdam zijn begonnen hoor!
Amsterdam was misschien later maar kwam wel gauw professioneel door NYC invloeden, toen was iedereen namelijk ook al wat verder.
Er kwamen op een gegeven moment ook echt cats naar Europe omdat je in NYC niet of nauwelijks meer iets kon doen en ze graffiti als serieuze kunstvorm wilden verspreiden.
In 1983 had je die City Rap Tour met Futura en Fab 5 Freddy en die zorgde er voor dat het los ging in Europa en niet Wild Style, want toen was de wereld nog niet zo snel en als een film uit was duurde het lang eer die naar Nederland kwam.
Zeker een underground film als Wild Style, dus Nederlandse mensen die opeens gaan lopen beweren dat ze in 1982 zwaar beinvloedt waren door die film kletsen gewoon uit hun nek.
De meeste mensen wisten niet eens dat die film bestond, dat kon je alleen maar weten door insiders uit NYC want zoiets kwam niet op tv of zo.
Ik had een direct line met NYC en voor mij was dat al niet makkelijk zonder internet, zonder video (rijkeluis aangelegenheid), dure telefoonverbindingen, Nederlandse tv met ned1+ned2 die weinig tot niets uitzond wat niet met het landelijke of hoogstens Europese te maken had.
De video werd opgestuurd maar dan duurde het weken eer die aankwam en kon je 'm niet zien omdat het een ander systeem was (NTSC en niet PAL).
Moest je weer naar iemand die een recorder uit de US had.
Beat Street uit 1984 was volgens mij een grotere film die sneller en op meer plaatsen in Nederland te zien was dus die heeft meer mensen ertoe aangezet om te beginnen.
Rond 1983/1984 kwam de Rock Steady Crew ook naar Nederland.
In 1986 kwam Keith Haring naar Europa en die zette o.a. ook pieces neer in Amsterdam die zeker veel invloed hebben gehad.
Veel mensen zijn op een gegeven moment gestopt met graffiti omdat er een hoop waren opgepakt.
De politie bleek fotoboeken bij te houden met daarin alle pieces/tags en als je opgepakt was werd je niet alleen veroordeeld maar kreeg je een boete voor alles wat je ooit gezet had en dat liep al gauw in de tienduizenden, zeg maar minimaal 50.000 tot ver over een ton of zelfs tonnen.
Dan had je een strafblad plus een torenhoge schuld en als je minderjarig was ook nog problemen thuis.
Dat is voor een aantal zeker het moment geweest om te stoppen.

19 augustus 2011 13:15

Van: Docka Damn, thanks for the knowledge once again!

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19 augustus 2011 13:15 door Docka.

19 augustus 2011 15:57

Van: crackrock Er stond in 73 of 74 al een pagina groot stuk in de Volkskrant over graffiti n.a.v het verschijnen van het boek 'Watching my name go by' dus het zou me ook niet verbazen als menigeen daar inspiratie uit gehaald heeft.

19 augustus 2011 16:02

Van: ZOON cool topic!

19 augustus 2011 16:29

Van: Flowalistic word@Zoon. Ik ga ook eens wat boeken checken.

19 augustus 2011 17:34

Van: blok Vet, dit soort shit mis je echt op andere sites. Veel zooi toen ik nog niet eens geboren was man! Bestaan er boeken aan de hand van verhalen a la Bite en Andrew? Dus geen droge analyses etc, maar gewoon graf boeken met verhalen van gasten die erin zaten/erbij waren?

19 augustus 2011 17:35

Van: The Classical 2nd Wild Style is al wel vrij vroeg op de duitse tv uitgezonden, het schijnt namelijk dat er
vanuit onze oosterburen geld in die film is gepompt en zodoende kregen zij al vrij
snel de rechten om deze film op tv uit te zenden zo heb ik althans van redelijk
betrouwbare bron vernomen.

En aangezien vrijwel heel Nederland duite tv kon ontvangen hebben ongetwijfeld veel
mensen dat destijds gezien ...ik in ieder geval wel met -jawel- duitse vertaling!...
Phase 2 werd echt letterlijk vertaald als "Phase Zwei" bijvoorbeeld!...haha!

En ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat er voor de Yaki tentoonstelling
uit 1983 al NYC Subway-achtige pieces werden gedaan in Nederland...dit is in
ieder geval voor mij de eerste keer dat ik dat hoor!
En was de Booymans expo niet later dan- en naar aanleiding van de
Yaki Kornblit expo??....geloof het wel toch?

De Booymans catalogus was in ieder geval voor mij één van de
eerste inspiratiebronnen...ik wist niet wat ik meemaakte toen ik dat
Zephyr doek met die slang zag....funkyfresh!!!!

19 augustus 2011 18:31

Van: JamesJonckoe Was weer veel te lang geleden zo'n minderwaardigheidscomplex van een Rotterdammer ten opzichte van Amsterdam topic.

Hiphop begon zeker ook in LA?

19 augustus 2011 19:06

Van: CB_010 ik support deze post HARD!!
peace.. olskool!

en jammer hoor james voor je bijdrage..
maar toch bedankt!

PEACE UNITY LOVE AND HAVING FUN!

19 augustus 2011 19:35

Van: Docka Zo James, sla jij even de plank volledig mis! Een serieuze geschiedkundige discussie met een paar experts en jij begint over een minderwaardigheidscomplex. Wow.

19 augustus 2011 20:17

Van: JamesJonckoe sorry, maar voor mijn ietwat bekrompen bijdrage, heb zelf heel veel met graffiti, ben al vanaf begin jaren 90 actief in de Amsterdamse scene. Door de manier waarop dit topic word geopend met een afkrakende ondertoon richting de Amsterdamse scene ( Rijke luis kindjes uit zuid blablabla en volgens mij was Rotterdam toch eerder en daarmee mischien de suggestie proberen te wekken dat Rotterdam stiekum doper is dan Amsterdam ) had ik geen zin meer om een positieve bijdrage te leveren, mischien later.

Mischien dat ik het verkeerd interpreteer, maar de manier waarop dingen geinterpreteerd worden is niet alleen afhankelijk van hij die interpreteerd.

19 augustus 2011 21:15

Van: Docka Staat nergens dat R'dam eerder was, alleen de vraag is of A'dam echt onbetwist de eerste stad was. Je leest er echt in wat je er in wil lezen als A'dammer (met een complex?) blijkbaar. Valt je niet op dat je de enige bent die er een soort wedstrijd in ziet? Gaat gewoon om de feiten, daar ben ik benieuwd naar. Tof dat een paar oudere heads inzicht verschaffen in deze thread.

19 augustus 2011 22:02

Van: The Classical 2nd Amsterdam was toch bij mijn weten echt wel de eerste stad waar de
NY-stijl graffiti werd gemaakt...en dat het door die kids uit de Vondelbuurt
min of meer als eerste werd gedaan is puur te wijten aan het feit
dat de galery van Kornblit daar ook zat...(zie Shoe in KJ)
Het olievlekje verspreidde zich daarna al wel vrij snel neem ik aan...

Feit is wel dat in Amsterdam relatief weinig eerste generatie-schrijvers
door zijn gegroeid in de NY stijl...bij mijn weten maar een handje vol zoals
Prikkeldraad, High en Jezis....maar misschien weet Bite dit beter, die zat
net effe wat dichter bij het vuur dan ik zei de gek..

Dan effe over de midden jaren 80; tuurlijk werd er overal flink geschreven
maar feit is dat Amsterdam in 1985,1986 en 1987 dé graffiti-stad van Nederland
en misschien ook wel Europa was waar iedereen ook al naartoe kwam vanuit
de rest van het land en daarbuiten om er een piece te doen...vooral vanuit alle
kleinere plaatsen rondom Amsterdam zoals Alkmaar, Leiden, Zaandam, Krommenie,
Diemen enz. maar ook gasten zoals Dphazer (toen hij nog Phase schreef)
Sism, Eras en natuurlijk the almighty Bando....

Die laatste had ook niet zo'n kleine beetje veel invloed stylewise op little kids zoals ik!
Grappig is wel dat je met terugwerkende kracht kunt vaststellen dat zijn pieces een
hele mooie mix zijn van Dondi en Futura 2000; de eerste qua letters en de 2e qua
fading en frunch-technieken.....stupidfresh 'till this day!

19 augustus 2011 23:26

Van: Rusto >'...en natuurlijk the almighty Bando....
>
> Die laatste had ook niet zo'n kleine beetje veel
> invloed stylewise op little kids zoals ik!
> Grappig is wel dat je met terugwerkende kracht
> kunt vaststellen dat zijn pieces een
> hele mooie mix zijn van Dondi en Futura 2000; de
> eerste qua letters en de 2e qua
> fading en frunch-technieken.....stupidfresh 'till
> this day!

^^Haha amen, dit stukje had ik kunnen schrijven!^^
Leuke live-action van Bando: [www.dailymotion.com]

20 augustus 2011 00:05

Van: The Classical 2nd Was echt een dope periode...die semi-wildstyles die je om de oren vlogen door middel van
de kopietjes-ruilhandel!...superfreshe en mad gespatieerde letters met al die def connections!
Fresssshhhhh!....en er waren echt veel kopies in omloop; hele blackbooks kwamen voorbij,
vooral van de USA en Bando natuurlijk maar bijv. ook van Cosh uit R'dam. Ase en Shy uit
Zoetermeer, Sense en Alien GVB en Sciens XTE uit Utrecht...(what ever happend to him?)

Het was wel lastiger om kopies van gasten als High, Rhyme, Yat FBI of Tabu CTK ofzo te
bemachtigen maar ook die vielen op een gegeven moment in de brievenbus...

Overigens werden Bando's letters naarmate de tijd vorderde wel steeds
simpeler...grote vlakken met flinterdunne outlines en daar heeft Shoe vervolgens
zijn eigen draai weer aan gegeven en de invloed van die laatste zet is tot op de dag
van vandaag nog zichtbaar, vooral bij onze oosterbuurtjes!

20 augustus 2011 00:31

Van: ding-dong Die Kornblit expo is ook in Boymans geweest, volgens mij eind 83. Wie de eerste was weet ik niet, eind jaren 70 kwamen de punktags en symbolen zoals gekleurde handen en voeten op, althans viel het mij op.

De eerste Hiphoptags kan ik me niet meer herinneren, ben zelf begonnen met taggen in 84/85. Denk dat een film als Beatstreet veel invloed heeft gehad op veel kids uit die tijd, iig op mij net zoals bepaalde platen hoezen etc.

Mooie tijd hoor, zelf alles uit moeten vinden (dat verhaal van DJ Bite over de outline klopt als een bus, deed ik ook verkeerd om) met de meest vreselijke autolakken mijn eerste pieces gezet etc al moet ik toegeven dat ik meer vandal dan artist was, in veel plaatsen aan het taggen geweest en in nog meer bussen en treinen haha

Kan me trouwens herinneren dat in de Eppo Sjors en Sjimmie ook aan Graffiti deden ook zo halverwege de jaren 80, dacht ik en konden mensen ook foto's of tekeningen insturen?

20 augustus 2011 01:42

Van: DJ_Bite Wow! Ik lees nu pas de vervolgen en zie enorm veel nieuwe input. Thanx daarvoor :-)

Docka: In Kroonjuwelen heeft niemand het specifiek over characters, maar er waren in Amsterdam een aantal die zeker hierin uitblinkten. Voor de duidelijkheid, ik spreek vooral over de jaren 80, omdat ik daarbij was. Ik was er nog niet in de punktijd (te jong) en ben begin 90 eruit geraakt (werk en sociaal ander leven) Verder heb ik het over wat er in Amsterdam gebeurde omdat ik vooral daar aanwezig was en dus weet waar ik het over heb :-)

De bekendste character (of poppetjes zoals het toen altijd genoemd werd) ontwerper is natuurlijk Jaz - USA, maar ook zijn crew maatje Joker maakte fantastische characters (herinnerd iemand zich de Lollifant? doe heeft hij 3 maal gemaakt en de laatste 2 waren fantastisch!) Dan had je Shock, die was ook fantastisch! En Angel - CTK/TBH, Alien(s) Verder was er nog Sonic - 101 (dus uit Amsterdam, niet uit Rotterdam) en Style(z) - GVB en Yat (die een geheel eigen dope stijl had) Bijna iedereen maakte de stijl van Mode2 - CTK/TCA (Londen/Parijs) "na" want dat was de stijl die iedereen waardeerde in de midden jaren 80.
Er waren genoeg mensen die niet in Amsterdam woonden, die er wel hun fame maakten, zoals Ice - TBH, Oase - GVB (nog altijd King!) en Artic (King extraordinaire (Mijn persoonlijke mening :-) )) om er maar enkele te noemen.
In de jaren 90 kwamen daar weer nieuw character koningen bij, zoals Foxer, Juice, Beast enz. (nogmaals, ik was er toen niet meer bij en ik wil geen verkeerde info geven, aanvullingen zijn meer dan welkom)

Andrew: Thanx voor de kennis. Hier houd ik van; Informatie, waar ik weer van kan leren. Ik moet eerlijk zeggen dat ik mij niet kan voorstellen dat er al echte pieces waren in 1980, maar aangezien ik in die tijd nooit in Den Haag was, kan ik daar niets over zeggen. Ik zal nog eens kijken naar mijn foto's (van het net geplukt) uit Den Haag, of ik daar iets van die tijd kan vinden.

Classical 2nd: Deze man is zelf een legende, dus wat kan ik daar nu tegenin brengen :-) Maar ik was inderdaad vergeten dat er ook begin jaren 80 al meerdere malen iets op de Duitse TV te zien was. Ik zou niet meer precies weten wat allemaal, maar daar zal vast wel iets als Wild style of een andere docu bij zijn geweest. Ik weet wel dat ik er ooit al de docu "Breakin' & Enterin' had gezien. Dit was een docu over LA (met en piepjonge Ice T) met de mannen die later in de film Breakdance speelden. Dat zal rond 1983/84 zijn geweest.

Wat de 1e generatie schrijfers betreft, was ik de eerste keer al een mega king vergeten:

The Dumb -> Cat22 -> Pone

Deze man is er al die tijd bij geweest en ik denk niet dat er iemand is die zijn status (met hoeveelheid tags en pieces en vooral ook de kwaliteit ervan) kan evenaren. Deze man is wereldwijd beziggeweest en ik weet zeker dat hij een inspiratie voor velen is geweest.

Mooie observatie wat de stijl van Bando betreft :-) Maar de letterstijl van zijn tags, die werd ineens door iedereen (ook door mij) nagemaakt en gebruikt. Het was dan ook wel enorm dope en uniek om te zien. En toch leesbaar (wat ook nu nog bij vele NYC tags nogal eens moeilijk is ;-P)

Ook leuk dat je over de kopietjes begint. Dat was inderdaad een leuke periode. Je geld uitgeven aan de concierge van je school om daar de kopieermachine te kunnen gebruiken om zo snel mogelijk de kopietjes te kopieren, waardoor het steeds slechter werd LOL. Als je geluk had, kreeg je het originele blackbook, dan had je de beste kwaliteit. Maar ja, dan baalde je weer dat je alleen maar zwart/wit kon kopieren. Tja, die kleuren kopieerapparaten bestonden nog niet (of in ieder geval niet in mijn wereld) dus dat was balen. Dan maar 2 kopietjes maken, waarbij je op eentje de kleuren op de juiste plek schreef :-) Ik ben er velen kwijtgeraakt, maar heb er gelukkig nog genoeg over.

Qua boeken:
Amsterdam Graffiti: The Battle of Waterloo
Spraycan Art (voor een aantal pagina's Europa) - Mijn eerste keer dat ik foto's van de mooiste pieces uit Parijs zag.
Wilde er meteen naartoe, maar helaas is dat toen nooit gelukt...
In Holland Staat Een Piece (1)
Graffiti Amsterdam

Verder:
All City Writers met enkele pagina's info over Amsterdam en de rest van Europa, zoals ook door Andrew verteld is.
Helaas wel veel typfouten, waarschijnlijk doordat de interviews via de telefoon gedaan zijn.
Graffiti Art Holland

Helaas, behalve Amsterdam Graffiti is er geen boek met echte verhalen. Wel veel foto's.
Ik kan vertellen dat er een super boek aan zit te komen met foto's (geen idee of er ook verhalen in staan, hoop het wel) van graffiti in Amsterdam maar er is nog geen datum van release bekend :-)

JamesJonkoe: Jammer dat je zo heftig reageert. Zoals Docka al zegt, het gaat om het uitwisselen van informatie. Niemand heeft nog beweert dat wat hij zegt, de absolute waarheid is. Ik ben van mening dat behalve de echt betrokkenen die al in 1979 of iets later "king" waren ook niets op dat niveau kan zeggen. Ik heb meerdere gesprekken met Zap - CTK gehad maar ook hij kan niet meer precies zeggen wie waarmee als eerste kwam. Hij kan natuurlijk wel vertellen wanneer hij al pieces maakte en hoeveel per maand en daarmee is hij volgens mij de eerste "piece king" van Amsterdam, maar ook dat is hoe ik het ervaar en geen absolute waarheid.

Maar het zou goed zijn als je jouw mening en kennis deelt, zodat we samen een tijdlijn kunnen maken en meer infomatie hebben over wat wanneer gebeurde. Als jij begin 90 al op "hoog niveau" aan het bomben was, dan ben jij voor mij een bron van informatie. Ik hoor graag wat er toen gebeurde en hoe er toen over de jaren 80 werd gesproken. Alvast bedankt.

20 augustus 2011 02:20

Van: DJ_Bite En alweer nieuwe input :-)

Ding-Dong: Het was de Eppo (voorloper van Sjors & Sjimmie magazine). Zij deden veel met graffiti en er was uiteindelijk een wedstrijd, waarin de winnaar de mogelijkheid kon winnen om zijn ontwerp daadwerkelijk uit te voeren. Iedereen deed mee :-) De winnaar was overigens Altar, die samen met Mad en Phase een piece hebben gezet.

Waarik nog niet op in gegaan was:

Wat die films betreft: Ik kan me niet herinneren dat er ook maar 1 hip hop film in de bioscoop gedraaid heeft. Ikzelf heb in ieder geval alles op video gezien. Ik denk dat ik eerst Breakdance zag, daarna de veel originelere en betere Beat Street. Daarna nog Krush Groove, Rappin', Disorderlies (verschrikkelijk LOL), Breakdance 2 (ook verschrikkelijk) Pas in 1986 ofzo zag ik Wild Style, wat wel een echte authentieke sfeer gaf. Ook heb ik toen een Engelse docu genaamd Beat This! gezien, waar voornamelijk Bambaataa en de Soul Sonic Force in voor kwam, erg dope :-) En een slechte kopie van een live show in London genaamd Electro Rock. Helaas was er in die tijd weinig over graffiti op video te vinden. Natuurlijk was er wel genoeg op TV, zoals de pieces gemaakt in Hofgeest.maar helaas heb ik daar niets van overgehouden (Betamax naar VHS is mij toen nooit gelukt en toen ik 10 jaar later dat wilde gaan doen hadden mijn ouders die "oude troep" al jaren daarvoor weggegooit) Daar zat ook Beat This! bij. Gelukkig heb ik deze laatst weer terug op het net gevonden. Wat dat betreft is het net super, als je zoekt, vind je soms hele unieke oud graffiti materiaal :-)

OK, ik stop er nu mee, voordat ik weer een hele pagina bezet ;-P

20 augustus 2011 07:21

Van: Docka @Bite: Robert v/d Kroft (Sjors & Sjimmie) was zelfs lid van Bad Boys (allround hiphop maar zeker ook legendarische graffiti crew uit Rotterdam)! Bad Boys kwamen voor in de strip destijds.

20 augustus 2011 09:09

Van: The Classical 2nd Ach, eigelijk is het natuurlijk gewoon zoals Zephyr in Style Wars zegt;
'everbody's got their own graffiti-history"...het kan natuurlijk best zijn
dat er in verschillende steden min of meer tegelijkertijd gassies hun naam
op straat begonnen te schrijven ipv in de wc's van school of een café, zoals
dat ervoor natuurlijk al lang gebeurde...

En iedereen heeft wel weer een andere inspiratiebron zoals in mijn geval
ook zeker de schrijvers uit mijn directe omgeving...die zijn voor mij net zo
belangrijk geweest als de helden uit NY of Amsterdam.

Zelfs in NY gaat dit verhaal op waar Taki 182 zelfs props geeft aan Julio 204
omdat hij die tags al voor hem zag staan en zodoende geinspireerd raakte...

Wat natuurlijk echt belangrijk is dat de saga continues en daarom is het ook
zo fantastisch om te zien dat er zoveel oudjes graffiti weer herontdekken!
Ik kan dan ook niet wachten op een nieuwe silverpiece van Sense, tags van
Swoosh of een burner van Enjoy of Dolby met een cartoon van Yat of Stylez
ernaast....pure magic!

20 augustus 2011 12:51

Van: JamesJonckoe
docka
Ik zie trouwens niets over characters in Kroonjuwelen, was dat nooit een serieuze stijl in A'dam?

zeker wel, Oase had hele dope manga-achtige hiphopstyle characters, wat mij beteft DE character-king van Nederland.Ook gate (SMD) deed altijd veel met characters, hele andere stijl, maar wel vette shit, rockte ook mad veel metros, CECE verwerkte ook vaak dope characters (the dentist ) in zijn pieces, reden ook aardig wat metros van rond mid jaren 90 toen de boel lange tijd niet meer gebuffed werd door het GVB.

20 augustus 2011 13:28

Van: Docka Niet om flauw te doen, maar kende je dan ook character-kings uit andere steden?

20 augustus 2011 13:41

Van: Rusto Ja en Sender in de jaren '90. Heel tof. Je had buiten A'dam sowieso nog Cosh, Thor, Vires, Phenc en Eros die characters deden/doen. Ik weet niet of je echt van een stijl of stroming kan spreken; weinig schrijvers bezig met alleen characters.

20 augustus 2011 13:48

Van: Docka Timer was/is een echte character-legende in R'dam, ken je hem Rusto?

20 augustus 2011 15:04

Van: Rusto Docka Schreef:
-------------------------------------------------------
> Timer was/is een echte character-legende in R'dam,
> ken je hem Rusto?

Ja maar alleen als bomber, kan me even geen characters voor de geest halen..

21 augustus 2011 16:15

Van: DJ_Bite Tof om te horen, ik wist niet dat hij lid van de Bad Boys was.

Cosh is een absolute character king van "buiten Amsterdam" Al die mannen van TSF waren kings.
En natuurlijk Oase (oorspronkelijk uit Alkmaar (als ik het goed heb)), die begon met al die "poppetjes" van Bode, die zelfs volgens de zoon van Bode niet van echt te onderscheiden waren :-)

Wat betreft de eerste tags in Amerika, daarover hoor je nu vaak de naam Cornbread uit Philladelphia. Zowiezo schijnt (hip hop) graffiti daar net iets eerder te zijn begonnen dan NYC. Maar ook dat is maar van verschillende verhalen, dus tja...

Verder deel ik de wens van Classical 2nd dat nog meer "oude" schrijvers terugkomen :-)

21 augustus 2011 21:42

Van: jack shizzle dope topic

22 augustus 2011 12:48

Van: The Classical 2nd In heel Nederland zaten character-kings...in Zwolle had je bijvoorbeeld
React DFB en vlak Dragon uit Nijmegen ook niet uit!....

In Nederland hadden we in de 80's overigens ook een totaal eigen
throw-up style, kijk de oude foto's er maar eens op na en vergelijk
het maar eens met ups uit NYC of andere steden for that matter....

22 augustus 2011 13:26

Van: B40 In Nederland hadden we in de 80's overigens ook een totaal eigen
throw-up style
Begin jaren 90, Mellie & Eror, de shit wat mij betreft. Ik hou zeker ook wel van sophisticated INC shit maar MSN blijft wat mij betreft wel de crew hoor

22 augustus 2011 16:33

Van: Docka Mooi van Graf is dat het altijd al een landelijk ding was. Rap was toch voornamelijk een R'dam/A'dam aangelegenheid tot en met 1995 ofzo.

22 augustus 2011 16:46

Van: Dr Molekuul haha word.. Edam had "point!" heeft menig leuk grachtenpandje onder handen genomen maar iedereen wist gewoon wie hij was.. die heeft nog vrij lang plantsoenen staan harken..

22 augustus 2011 17:22

Van: Docka lol, anoniem blijven in een klein dorpje is natuurlijk wel lastig ja :-)

22 augustus 2011 18:39

Van: Stylus Shy uit Zoetermeer? damn, altijd gedacht dat het iemand uit A'dam Noord was, samen met ZAR toch wel de meeste tags in Noord. Zender had zijn characters vnl van Chaoz, je had de nissen op onze school moeten zien war ze samen op hadden zitten tekenen, en bijv. in de schoolkrant.
Ik liep zelf een beetje rond het museumplein in de midden jaren 90, ooit Pone nog wel zijn aktentas open zien doen om een pieceje bij te werken, CeCe was een super aardige gast en daar vaak te vinden. In de Jan Steen (kroeg) werden op vrijdagmiddag vaak blackbooks gevuld, oa. Tique in actie gezien, zeg maar TBH III dus na Angel, Arson, Ice (ben nog wel naar die expo geweest in de Vondelkerk).. en kent men nog de NES crew? Bel, Math, Yalt etc, die gasten hadden een ille stijl samen. en nuff respect naar AGAIN en BRUSH, die stonen ook overal.

22 augustus 2011 18:42

Van: Stylus sorry voor de offtopic.

22 augustus 2011 22:53

Van: Uprock Yalt was geen NES, maar DSK,LHC
Vette pieces maakte die wel trouwens, vooral samen me Zedz.

Ik ken vooral de historische functie van Amsterdam in de metro tijd begin jaren 90, toen kwam iedereen echt naar Amsterdam om subways te bomben, wat een tijden waren dat! Vooral als je dan zo'n superfreaky Mess piece voorbij zag komen, of gasten als Bus, Shei, TBE crew (vanuit het noorden mad representend), Scene en veel veel meer.

Ook enigzins offtopic, just sharing memories :-)

22 augustus 2011 22:55

Van: The Classical 2nd Met die throw-ups doel ik meer op de stijl van bijvoorbeeld Pengo of
Delta in 1986 en 1987...die PE's en DE's waren zoooo fresh!...check de
flicks zou ik zeggen want op straat zie je ze jammer genoeg allang niet
meer....maarrrrrrr zo zie je maar; gone but not forgotten!

Klopt, er is ook een Shy in Mokum (van de NS en RSR crew) maar in de mid 80's
was er ook eentje in Zoetermeer...en die had ook mad skills overigens (ik heb een
paar zeer fraaie kopietjes van de man!)

En de early 90's waren ook zeker nog te gek...alleen moet ik bij de line-up
van de NES toch even vermelden dat Yalt daar niet in zit of zat....

Heyo Bite, kom je er ook nog weer effe in met wat knowledge?....

22 augustus 2011 23:11

Van: Andrew Docka Schreef:
>Niet om flauw te doen, maar kende je dan ook character-kings uit andere steden?

Cosh, Ase, Crime, Jim, Shoa & Scuem hadden in de jaren 80 ook allemaal dope characters.
Dan waren er nog twee broers (even de namen kwijt) en was er ook nog een gast waarvan ik alleen zijn echte naam weet: Rob.
Hij deed ook dope characters maar ik moest eerder weg dus heb 'm nooit meer bezig gezien.
Eigenlijk deden zelfs Dr. Rat en al die anderen uit de punk graff tijd ook al characters.

> Mooi van Graf is dat het altijd al een landelijk
> ding was. Rap was toch voornamelijk een
> R'dam/A'dam aangelegenheid tot en met 1995 ofzo.

Rap was ook landelijk hoor echt niet alleen Amsterdam of Rotterdam!
In de jaren 80 had je overal die Rap Contests in kleine buurhuizen e.d. en daar kwamen mensen uit alle hoeken van het land naartoe.
Extince zag je daar bijvoorbeeld ook vaak.
Opvallend veel rappers kwamen uit Brabant, vruchtbare Hip Hop grond daar waarschijnlijk.
Het niveau was niet altijd denderend: Amsterdamse, Haagse, Rotterdamse of Brabantse rappers in het Engels bezig bekende nummers te imiteren met een zwaar Nederlands of ander accent. lol
Maar ja, dat was het begin van de Hip Hop in Nederland.

The Classical 2nd Schreef:
>Wild Style is al wel vrij vroeg op de duitse tv uitgezonden, het schijnt namelijk dat er
>vanuit onze oosterburen geld in die film is gepompt en zodoende kregen zij al vrij
>snel de rechten om deze film op tv uit te zenden zo heb ik althans van redelijk
>betrouwbare bron vernomen.
>En aangezien vrijwel heel Nederland duite tv kon ontvangen hebben ongetwijfeld veel
>mensen dat destijds gezien ...ik in ieder geval wel met -jawel- duitse vertaling!...
>Phase 2 werd echt letterlijk vertaald als "Phase Zwei" bijvoorbeeld!...haha!

>Ach, eigelijk is het natuurlijk gewoon zoals Zephyr in Style Wars zegt;
>"everbody's got their own graffiti-history"...het kan natuurlijk best zijn
> dat er in verschillende steden min of meer tegelijkertijd gassies hun naam
> op straat begonnen te schrijven ipv in de wc's van school of een café, zoals
> dat ervoor natuurlijk al lang gebeurde...

Klopt, Duitsland was sowieso met alles wat met muziek en cultuur te maken had eerder dan Nederland.
Maar toch werd Wildstyle daar voor het eerst pas uitgezonden in 1984.
En niet overal in Nederland ontving je toen Duitse tv.
Je had toen vaak alleen Ned. 1+2, Belgie1, Duitsland 1 en BBC of zo.
En dan ook nog afhankelijk van of het mooi weer was, ha,ha!
Een tv met 6 voorkeuzezenders die niet eens allemaal gebruikt werden. lol
Iets later werden dat 12 voorkeurzenders met een loodzware draadloze afstandbediening ter grootte van een spuitbus.
Kopieen werden op video gemaakt via kabel en tv kanaal want scart bestond nog niet, dus de kwaliteit ging snel achteruit.

Ik denk verder inderdaad dat Zephyr gelijk heeft: in veel meer plaatsen was dit aan de gang maar we wisten het gewoon in het begin nog niet van elkaar.
Alles buiten Amsterdam maakte daarom nog geen indruk maar andersom maakte Amsterdam bij de mensen die daarbuiten woonden nog helemaal geen indruk, dat kwam denk ik pas zo rond 1983/1984 met de USA crew.
Iedereen ging op een gegeven moment taggen of pieces zetten in Vondelpark of zo omdat je dat soort plaatsen door iedereen gezien werd.
En ze hebben ook heerlijke metro's rondrijden in Amsterdam natuurlijk:)
Elders in het land waren de Sprinters doelwit.
Ze werden bij de NS gek van die whole trains.
Vooral de beruchte Zoetermeer stadslijn (rondje van Den Haag, Voorburg, Leidschendam naar Zoetermeer) was een leuke route waar iedereen in de zomer naartoe ging met zijn of haar NS Tienertoer kaart.
Wat je daar aan dope pieces overal zag was echt niet normaal.
Ook het feit dat je op die routen een rangeerstation had was mooi meegenomen.
Hengelo was ook dope, net als Eindhoven en wat andere plaatsen in Brabant.

DJ Bite Schreef:
>Wat betreft de eerste tags in Amerika, daarover hoor je nu vaak de naam Cornbread uit Philladelphia. Zowiezo schijnt >(hip hop) graffiti daar net iets eerder te zijn begonnen dan NYC. Maar ook dat is maar van verschillende verhalen, dus >tja...

Het verhaal gaat dat hoewel er in beide steden al aan graff werd gedaan in de 2e helft van de jaren 60(!) de verhuizing van Cornbread's vriend Topcat van Philly naar Harlem van grote invloed is geweest.

23 augustus 2011 07:15

Van: Docka @Bite: heb het ook meer over redelijk serieuze acts in de jaren 80/begin jaren 90. Extince/Deams/Skate verhuisden toch al snel naar Amsterdam. Als je die twee Rhythm & Rhyme-verzamelaars checkt is het toch wel voornamelijk R'dam/A'dam wat de klok slaat.

23 augustus 2011 08:51

Van: DJ_Bite Docka Schreef:
> @Bite: heb het ook meer over redelijk serieuze
> acts in de jaren 80/begin jaren 90.
> Extince/Deams/Skate verhuisden toch al snel naar
> Amsterdam. Als je die twee Rhythm &
> Rhyme-verzamelaars checkt is het toch wel
> voornamelijk R'dam/A'dam wat de klok slaat.

Ik denk dat je @Andrew bedoelt, ik heb het niet over rap gehad ;-)

Maar vergeet 24K en de Zombi Squad niet. Kwamen niet uit Amsterdam maar hadden zeer "vroeg" succes.
En natuurlijk Freakaristic.
Maar ik denk dat de meeste vroege en populairste Nederlandse rapgroepen minder bekend zijn, omdat zij (net als met de 1e New Yorkse groepen overigens) geen platen hebben gemaakt.

@ Classical 2nd: Ik heb niet direct meer iets te vertellen, maar sta open om (indien mogelijk) vragen te beantwoorden :-)

@Andrew: Thanx voor de info!

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23 augustus 2011 08:52 door DJ_Bite.

23 augustus 2011 10:42

Van: Stylus Ah, ik haal dingen door elkaar idd. Yalt en Zedz zag je vaak samen, en bij NES was het Serch.

23 augustus 2011 15:14

Van: The Classical 2nd Yoyo Bite, jammer man...er is nog zooooveel te vertellen bro...wat dacht je van alle
oude hall's of fame bijvoorbeeld?...de Oude gevangenis, Kreidler gebouw bij Slooterdijk,
de hoekmuur in Amersfoort, de oude fabriek in Zwolle, de Esa hal in Groningen, enz enz,
Ennnnn natuurlijk het typische nederlandse fenomeen; pieces op keetjes!
Ahhh mannnnnn, better times like the sparvar colour!

23 augustus 2011 19:46

Van: Docka Andrew idd Bite! Maar goed, in Brabantse steden had je hier en daar een rapgroep terwijl je er in Rotterdam en Amsterdam (in mindere mate als ik het goed heb) echt heel veel had.Breakdance was ECHT gigantisch in R'dam destijds.

23 augustus 2011 20:09

> @Bite: heb het ook meer over redelijk serieuze
> acts in de jaren 80/begin jaren 90.
> Extince/Deams/Skate verhuisden toch al snel naar
> Amsterdam. Als je die twee Rhythm &
> Rhyme-verzamelaars checkt is het toch wel
> voornamelijk R'dam/A'dam wat de klok slaat.

Die 2 Rhythm & Rhyme verzamelaars geven maar een beperkte kijk op de Nederlandse Hip Hop van de jaren 80.
Ik denk dat als een label uit Brabant toen een verzamelaar had uitgebracht dat er ook wel een album of 2 vol was gekregen en dan had nu waarschijnlijk iedereen gedacht dat Hip Hop slechts een Brabantse aangelegenheid was.
Extince was dus wel van bekend dat hij in 1986 zijn 1e single opnam maar ook iemand als Skinny Scotty (toen echt heel bekend) kwam niet uit Amsterdam of Rotterdam, was al actief in het Alex & the City Crew tijdperk (1e helft jaren 80) en nam in 1984 al zijn 1e single op.
MC Spyte kwam ook niet uit Amsterdam of Rotterdam, was midden jaren 80 ook al bezig met rappen en nam in 1987 zijn 1e single op met Born Free MC.
Zo zijn er nog wel meer namen te noemen uit de echte beginperiode van de Nederlandse Hip Hop.
Veel dorpjes lagen misschien afgelegen maar als je er kwam waren er altijd wel een kids te vinden die rapten of konden breaken.
Rond 1984 waren er heel veel buurthuizen/jongerencentra waar lokaal rap of breakdance contests of Hip Hop parties werden gehouden.
Zo kwam je in contact met de meest coole gasten die je dan uitnodigde om eens naar de randstad te komen.
Veel mensen uit Amsterdam of Rotterdam die de oude tijd hebben meegemaakt moeten toch ook nog weten hoe het destijds daadwerkelijk was.

23 augustus 2011 20:29

> Andrew idd Bite! Maar goed, in Brabantse steden
> had je hier en daar een rapgroep terwijl je er in
> Rotterdam en Amsterdam (in mindere mate als ik het
> goed heb) echt heel veel had.Breakdance was ECHT
> gigantisch in R'dam destijds.

In 1984 was Breakdance overal gigantisch door die Hey You hitsingle van de Rock Steady Crew.
Ik ken Rotterdam ook en daar was het booming, maar in de rest van Nederland was het ook best groot in die tijd hoor.
En om nou te zeggen dat in Brabant slechts hier en daar een rapgroep was lijkt mij ook een beetje een understatement.
Die periode eind jaren 80/begin 90 dat Hip Hop acts als 24K, D.A.M.N., etc uitkwamen met platen kwam echt niet uit de lucht vallen!
Ze werden voordien alleen vaak genegeerd door de randstad die meestal alleen oog had voor zichzelf.
Toen zag ik dat natuurlijk ook nog niet zo, maar achteraf gezien moet je gewoon bekennen dat het zo was in die tijd.
Ook iemand als Kees de Koning die volkomen ten onrechte bands van buiten de randstad afkraakte alsof het minderwaardige acts waren terwijl iemand als Deams toen ook nog niet eens fatsoenlijk Engels rapte.
Bovendien werd in de randstad (en zeker in Amsterdam) veel Ultramagnetic MC's style nagedaan.
Ook niet origineel, maar dat besef je pas achteraf want in die tijd was het dope shit natuurlijk en werd alles wat niet daarop leek snel afgedaan als wack.

23 augustus 2011 22:05

Van: gb In Hoogvliet, Rotterdam in de Rotonde (clubhuis) veel breakdance, o.a. Carlos Rocha is daar begonnen, rond 1984. Verder werd daar ook goed aan graffiti gewerkt, vaak in samenwerking met Spijkenisse.

En laten we de Haagse graf-boys Dazr, Kez, Ses niet vergeten! Sorry boys als ik er een hoop vergeet...

24 augustus 2011 10:39

Van: Docka @Andrew: die Brabantste rapgroepen hadden het geluk dat Saskia Slegers (uit Eindhoven) de eerste was die platen wilde uitbrengen en zij in dat geval (anders dan de Randstad-artiesten) dicht bij het 'vuur' van DJAX zaten. Buiten een hele dope release van Kay LC was er daarna geen plaats meer voor toffe Engelstalige shit. Ze ging volledig over op de Osdorp-nederhop en acts als West-Klan en weet ik veel wat voor ellende.

Deams was natuurlijk van oorsprong ook een Brabander, maar ik snap wat je bedoelt inzake Kees de Koning. Ultra-style werd voornamelijk (en goed ook) gedaan door Skate, ook een Bredanaar die is verhuisd naar A'dam en cool was met Kees de Koning. Welke andere acts zou je dan als Ultra-achtig omschrijven?

Skinny Scotty kwam uit Den Haag (wel Randstad dus) en was toen heel vaak in Rotterdam te vinden (als breaker ook) heb ik me laten vertellen door DCS.

24 augustus 2011 15:43

> @Andrew: die Brabantste rapgroepen hadden het
> geluk dat Saskia Slegers (uit Eindhoven) de eerste
> was die platen wilde uitbrengen en zij in dat
> geval (anders dan de Randstad-artiesten) dicht bij
> het 'vuur' van DJAX zaten. Buiten een hele dope
> release van Kay LC was er daarna geen plaats meer
> voor toffe Engelstalige shit. Ze ging volledig
> over op de Osdorp-nederhop en acts als West-Klan
> en weet ik veel wat voor ellende.
>
> Deams was natuurlijk van oorsprong ook een
> Brabander, maar ik snap wat je bedoelt inzake Kees
> de Koning. Ultra-style werd voornamelijk (en goed
> ook) gedaan door Skate, ook een Bredanaar die is
> verhuisd naar A'dam en cool was met Kees de
> Koning. Welke andere acts zou je dan als
> Ultra-achtig omschrijven?
>
> Skinny Scotty kwam uit Den Haag (wel Randstad dus)
> en was toen heel vaak in Rotterdam te vinden (als
> breaker ook) heb ik me laten vertellen door DCS.

Jij zegt eigenlijk precies wat ik ook bedoel.
Kijk, voordat Saskia 24K, Dope Posse, Kay LC, DTF en DICE een kans gaf was er niemand die de Brabantse Hip Hop wat kon schelen.
Bij die Rhythm & Rhyme compilaties zat Amsterdam dicht bij het vuur van de SPN dus die profiteerden daar natuurlijk het meeste van.
Die eerste Rhythm & Rhyme compilatie was van 1988, toen had je in Brabant en de rest van Nederland (Rotterdam, Den Haag maar ook ver buiten de randstad) echt al wat goede Hip Hop hoor!
Ook op die 2e Rhythm & Rhyme compilatie uit 1992 was de selectie niet echt divers.
Daar stonden zeker lekkere tracks op (MC Sranang, Scorpio en Zagy D bijvoorbeeld) maar het was verre van representatief voor Hip Hop in Nederland op dat moment.
Ze hadden het toen al breder moeten pakken door de Zombi Squad of zo erop te zetten.
In ieder geval wat meer diversiteit kunnen bieden want hoeveel je ook van Amsterdam of Rotterdam houdt, Nederland is toch echt meer dan dat.
Doordat een Kees de Koning in plaats van unity te kweken in de Hip Hop er eerder voor koos een meer populistische houding aan te nemen ten aanzien van de buiten randstedelijke Hip Hip producties (hun Engels was zogenaamd slecht en de onderwerpen waren cliche, maar op die Rhythm & Rhyme compilaties en sowieso in Amsterdam of Rotterdam was het echt niet veel beter - dat was nou eenmaal het Nederlands niveau van toen) kreeg je dat Hip Hop acts uit andere delen van Nederland het zelf maar moesten zien te rooien en dat gebeurde dus uiteindelijk ook.
En daar ben ik best blij om omdat het juist die diversiteit is die mij aanspreekt.
D.A.M.N. kwam vanaf 1989 uit met wat platen op het Provogue label, DJAX kwam vanaf 1989 met Hip Hop uit Brabant en dan had je ook die Exiles From Da Neverlands compilatie uit 1992 met Hip Hop die anders waarschijnlijk nooit het daglicht zou hebben gezien.
Skinny Scotty kwam inderdaad net zoals zovelen vanuit Den Haag (geen Amsterdam of Rotterdam dus) regelmatig in Rotterdam (en dat goldt trouwens ook heel wat Brabanders!).
Hoewel NYC een historische band heeft met Amsterdam deed Rotterdam en de sfeer die daar toen heerste mij juist altijd het meest denken aan die stad.
Dat veranderde wel in de jaren 90 toen je daar al die gangsta rap klonen kreeg.
P.S. Meest simpele voorbeeld: heb je weleens van Allstar Fresh gehoord? lol
Als zijn rapstijl op bijv. Cold Slammin' geen Ultra stijl is dan weet ik het ook niet meer.

24 augustus 2011 19:00

Van: Stylus Andrew Schreef:
> geen Ultra stijl is dan weet ik het ook niet meer.

of Tuff Crew

ik ga weer even de WALKMEN dvd kijken

24 augustus 2011 20:47

Van: The Classical 2nd uhhhh....terug naar het topic mijn broeders!.....er wordt tenslotte al
voldoende over de nederlandse hiphopgeschiedenis uitgeweid op
dit forum....right?

24 augustus 2011 21:09

24 augustus 2011 21:59

Van: Docka Was best een vet album trouwens, Royal Jelly. All Star was alleen niet echt een mc natuurlijk, vond hem nou niet echt Ultra-achtig klinken hoor. Pryme misschien iets meer. Wel cool dat All Star door zijn knappe DMC-prestaties gewoon Ultra kon strikken voor die track destijds.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24 augustus 2011 21:59 door Docka.

24 augustus 2011 23:42

Van: DJ_Bite The Classical 2nd Schreef:
> uhhhh....terug naar het topic mijn
> broeders!.....er wordt tenslotte al
> voldoende over de nederlandse hiphopgeschiedenis
> uitgeweid op
> dit forum....right?

Word!

Laten we dit topic over graffiti/writing behouden en de NL rap geschiedenis in een ander topic voortzetten :-)

Ik zal binnenkort wat uitwijden over rolluiken :-)

25 augustus 2011 00:09

Van: Andrew Rolluiken?
Word!
Elke winkel wilde op een gegeven dat je ze voor hun deed voordat het voor hun gedaan werd. lol
Wedstrijdjes wie welke mocht doen maar er waren er genoeg.
Black Hat blijft ergens ook leuker, toch?:)
Iedereen kan legaal een wall vol kliederen, maar de kick en die spanning van het echte werk daar kan niets tegen op!
Ze weten nu nog steeds niet hoe sommige dingen werkelijk gingen. lol

26 augustus 2011 19:28

Van: CB_010 WOW @ deze hele post..
kwist niet dat de oldskool ZO vertegenwoordigd was op theBap..

eigenlijk zouden jullie de krachten moeten bundelen..
jullie zijn de pioniers!
#geenpikrijder

27 augustus 2011 03:45

Van: Rusto Waarom staat dit topic niet bovenaan man??

29 augustus 2011 01:12

Van: CB_010 bump!

29 augustus 2011 09:16

Van: T Krazy let's bring some visuals to this topic !

29 augustus 2011 09:42

Van: Girls Club Ff off topic, maar vast interessant voor jullie! Op 3 September is er een expo 'Something for All the Family' opening georganiseerd door The London Police in de Go Gallery op de Prinsengracht 84 met o.a. Shepard Fairey, Logan Hicks, Joe Holbrook, Lunar enz. Kom vooral checken!

29 augustus 2011 09:55

Van: T Krazy

29 augustus 2011 11:59

Van: Pieter Wild Style is idd in die tijd uitgezonden op ZDF en daar doen zelf nu nog copieen van de ronde..

29 augustus 2011 12:06

Van: T Krazy mijn graffiti pogingen waren niet heel denderend (veel taggen, 1 keer een piece gezet) maar wat komen er door dit topic mooie herrineringen boven.. graff in de jaren 80 was idd blackbooks ruilen, spraycan art en subway art lenen bij de bieb, je eigen tag erin zetten, aan de diepe groeven op de foto's zien dat je niet de eerste was die het over ging trekken, kopie van kopie van kopie van oase, save, zedz, cosh e.d. nog net te lezen door de zwarte spikkels heen, edding stiften en posca (geloof ik) verf stiften jatten, op tienertoer gaan was vooral leuk omdat je dan door het hele land door langs het spoor pieces kon bekijken. deze sukkel heeft zich toen een keer laten pakken in de bus en honderden guldens kwijtgeweest aan de NZH die toen zo'n beetje de hele bus gerenoveerd heeft op mijn kosten.
er was toen idd veel ontzag voor amsterdam weet ik nog. iedereen wilde daar wel een piece zetten of rondom a'dam. in alkmaar had je destijds de aso crew (oase, save, asez, vaneh en anderen) waar iedereen ontzag voor had. er deden geruchten de ronde dat als je in de aso crew wou, je eerst een inbraak oid moest plegen om spuitbussen te jatten (@spercie b , zou heel goed kunnen dat de aso crew je vaders spuitbussen heeft gejat). later eind jaren tachtig werd alkmaar zo'n beetje gebombardeerd en gedomineerd door de fmb (fresh maffia bombers), zaten ook veel goede schrijvers tussen. destijds ook veel fotorolletjes verpruts door -uiteraard bewogen- foto;s proberen te nemen van pieces tussen alkmaar en amsterdam langs het spoor. op een gegeven moment is iedereen bij ons in het dorp gestopt met graff en hadden we ook alle kopietjes, foto's en blackbooks weggedonderd omdat de plaatselijke gemeente politie naar ons op zoek was.

29 augustus 2011 13:37

Van: The Classical 2nd Ja man, Edding 800, Edding 850, Posca's inderdaad en dan nog die dikke zilver en
gouden stiften (merknaam effe kwijt)...ennnn dan natuurlijk niet te vergeten de "soppers"
aka witte schoenpoets!...dat was helemaal een classic!

En dan de merken spuitbussen waar we mee spoten; Multona, Altona, Motip, Dupli's.
Teoflux en allerlei andere vage autolakken in busjes van 250ml, 100 ml hobby-spuitbusjes
waar je precies 8 tags uit kreeg en die lange dunne 400 ml Cetabevers wat later Flexa werd!

29 augustus 2011 14:45

30 augustus 2011 13:00

Van: The Classical 2nd Superdope filmpjes alleen weer enigzins off topic!..haha
op die beelden van Boos na dan natuurlijk!....

30 augustus 2011 13:09

Van: DJ_Bite Leuk, al die (klassieke) filmpjes. Ik vind die Amsterdam 1986 nog het meest dope. Daar zie je Astro, Daze en High (R.I.P.) van CBS gewoon live bezig, echt uniek IMHO.

Zoals belooft, een kort verhaaltje over de meest lucratieve bezigheid voor schrijvers (uit de jaren 80), namelijk het bespuiten van rolluiken. Voor de mensen die het niet kennen, een korte uitleg.

Halverwege de jaren 80 (denk 1985) gingen steeds meer bedrijven rolluiken voor hun etalages plaatsen (ik neem aan dat dit met de verzekering te maken had), waardoor het bijna niet mogelijk was om te zien wat deze winkel verkocht en meestal ook niet duidelijk was welke winkel het was (de meeste hadden hun naam alleen op het etalageruit staan) Maar wat vooral irritant (voor de winkelier) was, is dat deze nieuwe schone, zilveren grote oppervlakten perfect geschikt was om er een tag of throw-up, en natuurlijk voor de toys om er allerlei onzin en "schuttingswoorden" op te schrijven. Sommige winkeliers dachten dit op te kunnen lossen door het rolluik te (laten) beschilderen door schilders die dan meteen een bedrijfsnaam erop zetten. Natuurlijk gingen de schrijvers daar weer net zo hard overheen. Sterker nog, er werd vaak gewacht dat het overgeschilderd was, omdat al die tags door elkaar niet meer te lezen waren en nu weer een mooi geheel beschreven kon worden ;-P

Ik heb geen idee waar of door wie de eerste gemaakt werd maar er was al snel een soort handeltje ontstaan waarbij schrijvers voorstelden om de rolluiken te bespuiten met een garantie als dat gebeurt was, niemand er meer overheen zou gaan. Dit werd in eerste instantie gegarandeerd door wanneer het toch gebeurde die persoon met een form van geweld duidelijk te maken dat dat een stomme actie was maar eigenlijk werd het al snel een ongeschreven regel, omdat iedere schrijver op die manier goed geld kon verdienen. En als de garantie niet werkte, dan zou uiteindelijk geen enkele winkelier hier nog "intrappen", dus hielden de meeste zich ook echt aan deze regel. :-)

Ik had het geluk dat degene met wie ik samen langs de winkels ging, ook nog daadwerkelijk (via zijn vriendin) een bij de KvK ingeschreven bedrijf had, waardoor het voor bedrijven iets aantrekkelijker werd (aftrek van belasting) om met ons in zee te gaan. En mochten ze in eerste instantie nee zeggen (wat weinig gebeurde, want mijn maat had een ongelofelijk goede babbel en de meesten wilden van "dat gekrabbel" af), dan zorgden wij ervoor dat er de komende dagen een hoop ellende (schuttingswoorden en vage tekeningen gemaakt met je "verkeerde" hand, zodat het er echt verschrikkelijk uitzag) op de luiken verschenen, waarna we weer eens langskwamen en nogmaals garandeerden dat dit soort troep er nooit meer op zou verschijnen. Tja, je moet soms je eigen markt creeren ;-P Dan meetten we de oppervlakte van het te beschilderen op en maakte we een mooie prijs (materiaal en personeelkosten) voor de eigenaar. Ik meen mij te herinneren dat we per spuitbus (natuurlijk echte Sparvar, waar we ook originele reclamefolders van bij ons hadden, zodat hij kon zien hoe kwalitatief het wel niet was;-) ) 10 gulden vroegen en meestal hadden we zo'n 20 bussen nodig. Dan nog onze kosten, waardoor het meestal ergens tussen de 250 en 300 gulden werd. Uiteraard BTW vrij :-)

Dan gingen we naar het Waterlooplein om bussen te kopen, die (als ik mij goed herinner) 6 gulden per stuk kostten. Dan zochten we met z'n 3 of 4en zo'n 25 -30 bussen uit en als we die klaar hadden staan, dan ging 1 van ons ervoor zorgen dat het BTW bonnetje goed werd ingevuld, waardoor wij meestal met zo'n 50 bussen weer weggingen, onder een enthousiaste tot de volgende keer van de verkoper. Volgens mij wist hij wel wat wij deden maar was het voor hem nog altijd lucratiever om ons een aantal bussen te laten jatten maar elke week een groot aantal te kopen dan ons helemaal kwijt te raken en natuurlijk een gevecht uit te lokken.

Met die 50 bussen konden we wel 2 tot 3 opdrachten of 1 opdracht en 1 of 2 illegale werkjes maken, dus voor ons was het ook zeer nuttig. En aangezien we (vooral als we buiten Amsterdam waren) meestal in 1 weekend 2, soms 3 opdrachten deden, hadden we een leuke inkostenbron en tegelijk genoeg bussen om lekker bezig te blijven.
In mijn geval (ik was de jongste) kwam ik elke keer met zo'n 150 - 300 gulden thuis, dat ik practisch meteen omzette in platen en kleding e.d. Natuurlijk was dit niet letterlijk elk weekend maar ik had toen minder financiele stress dan nu :-P
Later begonnen we (afgekeken van de USA) ook, na ervoor betaalt te zijn natuurlijk, met bedrijfsnamen op muren te spuiten. Ik weet nog dat we begonnen met onze favoriete snackbar en b.v een buurthuis maar later kwamen er grotere bedrijven, zoals coffeeshops. Vooral Rusland was een goede klant :-)

De meest lucratieve en tofste opdrachten voor ons waren de Hortus Boanicus en het Sociale Dienst kantoor Oost in amsterdam. Vooral deze laatste was erg tof, omdat daar verschillende grote schrijvers (Sonic, Shoe, Jaz, Shock) aan meededen en er een hele toffe sfeer hing. Stom genoeg besloot de gemeente ons niet het volledig afgesproken bedrag te betalen, dus is ook niet alles afgemaakt, waarna dit mooie witte gebouw nog vaak ondehanden genomen is.

Ik weet niet meer precies wanneer maar op een gegeven moment hield het op. Alle rolluiken waren wel gedaan. Het was enorm frustrerend om ergen in een of ander stadje aan te komen en te zien dat er de mooiste pieces op de luiken stonden van grote namen uit alles behalve die plaats. Dus die inkomstenbron hield op. Ik denk dat het rond 1987/1988 was. Maar het was een leuke tijd waarbij we nooit een tekort hadden aan bussen en er niet eens een risico voor hoefden te lopen om deze te verkrijgen.

Mocht je vragen hebben naar aanleiding van dit (weer veel te lange) verhaal, dan hoor ik dat graag.

Bite 101 WSC TSC WRT TAS BPT OCV

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30 augustus 2011 13:11 door DJ_Bite.

30 augustus 2011 13:59

Van: Rusto The Classical 2nd Schreef:
> Superdope filmpjes alleen weer enigzins off
> topic!..haha
> op die beelden van Boos na dan natuurlijk!....

Ik vond het al een hele prestatie dat ik het binnen Europa wist te houden, de NY-filmpjes lonkten ook al verleidelijk :)
@Bite: tof!

30 augustus 2011 14:09

Van: Docka Mooi verhaal Bite!

30 augustus 2011 14:30

Van: The Classical 2nd "Ik vond het al een hele prestatie dat ik het binnen Europa wist te houden, de NY-filmpjes lonkten ook al verleidelijk :)"

hahaha, zeer begrijpelijk Rusto!...is ook mad fresh die oude NY beelden.....

En Bite; ik wist niet dat jij ook mee hebt gedaan aan die Hortus Botanicus,
ik dacht alleen Lazer, Sonic en Sweepee eigelijk....dope man!!

Ik heb daar destijds nog foto's van geschoten met zo'n kleinbeeldcameraatje met die
mini-negatieven...kennen jullie die nog?...de rolletjes waren als het ware een soort
cassette, met 2 kleine spoeltjes aan weerszijden!

30 augustus 2011 14:35

Van: DJ_Bite The Classical 2nd Schreef:
> En Bite; ik wist niet dat jij ook mee hebt gedaan
> aan die Hortus Botanicus,
> ik dacht alleen Lazer, Sonic en Sweepee
> eigelijk....dope man!!

Ik had toen al niet zoveel contact meer met Sonic maar ik heb later op de avond nog wat meegeholpen met kleuren/afwerken. Het is vnl een project van Sonic en Lazer.
Zowiezo heb ik vnl het inkleur werk gedaan met de opdrachten (ik was nu eenmaal het "jonkie") maar het was altijd dope om te doen :-)

30 augustus 2011 14:36

Van: The Classical 2nd Trouwens, mocht iemand van jullie nog interesse hebben in de
12" van Futura 2000 - "The escapades off..." incl, die dope ass
picture cover dan heb ik er nog eentje te koop...17,50 excl. VK!

Voor diegene die het niet kennen (wat me overigens sterk lijkt!)
dat is de track dat gebruikt wordt in dat "Onrust" stukje..

30 augustus 2011 14:37

Van: The Classical 2nd hey Bite, dope hoor!...props!!

30 augustus 2011 15:13

Van: Johnny Rap wat een lekker topic,
van dat firma onrust stukje miste ik, tot vandaag, de eerste minuut, de rest kon ik,bijna letterlijk meelullen.

het eerste wat ik me kan herinneren was shoe/usa in de revu. ik heb ook nog van die gestencilde bomber-magazines. (waarbij alleen Cosh de moeite waard was).

mijn ervaringen hou ik lekker voor mezelf, maar ik vind het fantastisch dat jullie alles even de revue laten passeren en daarbij ook de juiste jaartallen noemen.

30 augustus 2011 15:14

Van: Johnny Rap kut nee, mijn eerste ervaring was Rhone in de spoortunnel bij Beverwijk (en alles van Oase & co.)

30 augustus 2011 16:55

Van: JamesJonckoe
The Classical 2nd
Ja man, Edding 800, Edding 850, Posca's inderdaad en dan nog die dikke zilver en
gouden stiften (merknaam effe kwijt)...ennnn dan natuurlijk niet te vergeten de "soppers"
aka witte schoenpoets!...dat was helemaal een classic!

En toen kreeg je ook nog de tijd waarin het onder bombers algemeen bekend werd dat het loonde om wat rem-olie bij je met inkt hergevulde poska te doen. Op een gegeven moment was iedere metro in Amsterdam van binnen helemaal onder gebombed omdat het GVB die shit niet gebuffed kreeg. Heel wat kleding verneukt doordat stiften gingen lekken in mijn broek/jaszakken haha.

31 augustus 2011 00:02

Van: DJ_Bite @James: Ja, dat was ik alweer vergeten :-)
Overigens sloopte ik mijn kleding altijd met die klote zoppers.
Ik heb nog een Uni Wide hier liggen en ook nog een Edding 850 die helemaal wijd gemaakt is, waardoor die amper in de dop past. Als ik die net gevuld had, en dan de dop eraf trok, zat de inkt ook altijd overal ;-)

Maar tegenwoordig vind ik die Hard To Buff 070 echt super :-)

31 augustus 2011 09:00

Van: T Krazy mixje met graffiti based tracks:
deejay bird - aerosolics mix
[www.megaupload.com]

Side A
Spirit 1 - Pieces of Mind
Kaos 11 - Paint'd Bridge Collage
Lee - Wild Style Outlaw
Company Flow - End To End Burner
Lords of Brooklyn - Tales From The Rail
KRS-ONE - Out For Fame
Digable Planets - Graffiti
3rd Bass - Words of Wisdom
Ramo - What's Phase 2
Melle Mel - Beat Street
Melle Mel - Pump Me Up
Grandmaster Caz - Subway Rap
Lee - Obstacles of Vandalism
Rammelzee & Shockdell - Live At The Amphitheater
Treacherous Three - Get Up
Jas-One - Beyond Words
Mello E - Busterism
Black Thought & Rahzel - On The Go Graffiti
MC Breeze - Discobobulator
Mr. Dibbs - Lee's Throw-Up
Jec-One - Name On A Train
Beastie Boys - Stop The Train
Artifacts - Wrong Side of the Tracks
DJ Krush - What's Behind Darkness
Phantom Breaks feat. DJ Tommy Lee - Aerosoul (Part 1)
Iz The Wiz - Under The City
Earth Wind And Fire - Handwriting On The Wall
Ramo & Double K - The Other Side Outro

Side B
Mike Dream of Hobo Junction - Train Fame
Wild Style Theme Music - Inst.
Dondi - Inhale The Fumes
D.ST - Megamix II: Why Is It Fresh
Futura 2000 feat. Fab 5 Freddy & Dondi - Escapades Rap
Man Parrish - Hip Hop Be Bop
MC Flex And The FBI Crew - Rockin It
Sneakster - CTA's No Longer Safe
YZ - Taggin It Up
King 65 - A White Boy Writer
Wall of Fame Crew - King of the Line
Gang Starr - Just To Get A Rep
Cee-12 Prod. - Get A Rep
Gang Starr - Credit Is Due (instrumental)
Atmosphere - Multiples
Dilated Peoples - End of Time Revs - In God We Trust, In Transit We Bomb
Lee Scratch Perry - Roots Train
Vinyl Addicts feat. Spontaneous, Oats & Stizo - Vinyl Vandalism
Revs feat. Officer Joe McDonald - P.S.A.
Artifacts - Whassup Now Muthafucka
Beat Wars Style Street - Quantity vs. Quality
Rasco - Run The Line
Demon & The Knowmads - Top To Bottom
Phantom Breaks feat. DJ Tommy Lee - Aerosoul (Part 2)
Company Flow - Lune TNS
Smut Peddlers - One By One
Cost and Revs - Take Over The World
Positive K - Writing Tip
Artifacts - Return To The Wrong Side
Kwam - Endless Pieces
The Union & Patti Astor - There Will Never Be An End (Outro)

31 augustus 2011 09:23

Van: T Krazy en laten we deze niet vergeten van onze eigen dj krylon - 15 minutes graffiti mix
[soundcloud.com]
Artifacts - Wrong Side Of The Tracks
J.U.I.C.E. - For My Writers
KRS-One - Out For Fame
Arsonists - Underground Vandal
Mandrill instrumental (Arsonists break)
Looptroop - Ambush In The Night
Company Flow instrumental
Promoe - Freedom Fighters
Tame One - Homage To The Bombers

31 augustus 2011 09:31

Van: The Classical 2nd Die mix leest goed zeg, effe luisteren later on....

En dat geouwehoer met die markers vroeger was fantastisch!
Echt van alles erbij mieteren voor een beter resultaat inderdaad....al is die
rem-olie nieuw voor me, wij gooiden er namelijk leatherdye bij, ook niet
weg te krijgen die shit!...of ecoline bij je markers ingooien voor de meest
bizarre kleurencombi's!...fresh!!!

En wij maakten ook stiften van oude deo-rollers door het vilt
uit een edding 800 daar half in te drukken en dan met het stuk wat er
nog uit stak mooi taggen!....picture that; mad dope en dikke lijnen!
.

31 augustus 2011 22:21

Van: Andrew DJ_Bite: klopt allemaal lol
Maar sommige dingen kun je hier eigenlijk gewoon niet vertellen, zelfs niet na al die jaren.
lol@classical2nd met die deorollers.
Iemand vroeg laatst aan mij waar ik die dikke posca stiften eigenlijk voor gebruikte. lol
Doen het nog steeds, zijn niet kapot te krijgen die dingen alleen wel wat jassen en broeken mee verpest.
Mijn ex vriendin was ook niet zo blij toen ik een berichtje voor haar achterliet geschreven met zo'n stift op de badkamerdeur.
Vooral niet omdat haar ouders net op bezoek kwamen en ze het niet weg kon krijgen.
Liefde maakt blind antwoordde ik toen, dus als je echt van mij zou houden zou je het niet hebben gezien...

01 september 2011 00:40

Van: DJ_Bite Andrew Schreef:
> DJ_Bite: klopt allemaal lol
> Maar sommige dingen kun je hier eigenlijk gewoon
> niet vertellen, zelfs niet na al die jaren.

Ach, zolang ik niemand anders in de problemen breng maakt het mij niet zo uit. :-)

> Mijn ex vriendin was ook niet zo blij toen ik een
> berichtje voor haar achterliet geschreven met zo'n
> stift op de badkamerdeur.
> Vooral niet omdat haar ouders net op bezoek kwamen
> en ze het niet weg kon krijgen.
> Liefde maakt blind antwoordde ik toen, dus als je
> echt van mij zou houden zou je het niet hebben
> gezien...

Hahaha, maar haar ouders niet, en dat was het probleem :-P

02 september 2011 10:22

Van: omi big up voor deze hele topic
1

11 september 2011 02:14

Van: emdee Mochten hier schrijvers of grafliefhebbers zijn die ooit foto's hebben gemaakt op de hall of fame aan de Rijnkade in Arnhem, check dit dan ff svp.... [halloffamearnhem.nl]

13 september 2011 09:02

Van: The Classical 2nd Klassieke spot inderdaad, de Rijnkade in Arnhem...ABCrew in effect!

13 september 2011 23:36

Van: emdee The Classical 2nd Schreef:
> Klassieke spot inderdaad, de Rijnkade in
> Arnhem...ABCrew in effect!

Sowieso, big up naar Deal en Colt!

14 september 2011 21:04

Van: The Classical 2nd Emdee, heb je nog foto's nodig?...ik heb nog wel het een en ander
van die spot namelijk!....

15 september 2011 00:50

Van: emdee Ja man, zou echt dope zijn, we zijn zoveel mogelijk materiaal aan het verzamelen, dus alles is welkom! Je kan ze hier naar toe sturen: pics@halloffamearnhem.nl. Het liefst op 300 dpi en als je het jaartal weet van de foto's graag er bij vermelden... Thnx!

16 september 2011 18:33

Van: oudewijzekiko a.s. zondagmiddag Bad Boys workshop in het Boijmans!

29 september 2011 17:18

Van: ZOON Voorpagina artikel Nieuwe Revu deze week over "High". Leuk artikel, anders dan de aankondiging op de cover doet vermoeden. Blaadje kost ook nog maar eens 1 euro deze week!
...enzo eindigen we dit topic bij wat er de indirecte aanleiding van was....

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29 september 2011 17:20 door ZOON.

29 september 2011 18:49

Van: Stylus ^ is er een pdf je van ergens online?

30 september 2011 11:51

Van: DJ_Bite @Zoon: Thanx voor de info. Ik zal em eens kopen en checken hoeveel er waar is en wat voor onzin er in staat :-)

30 september 2011 15:45

Van: ZOON @DJ_Bite Cool, ben benieuwd naar je bevindingen!

@Stylus ik heb het niet, heb ook niet de mogelijkheid om hem zelf in te scannen.

03 oktober 2011 11:59

Van: The Classical 2nd Dope artikel in de Revu zeg!
Zeer beeldend geschreven en ook niets verzonnen cq overdreven over
de scepter die de CBSquad zwaaide in de graf-scene eind jaren 80!
Ook cool dat het geschreven is door Wouter, ooit een bombing-partner van
mijn homeboy Zender!....

03 oktober 2011 13:18

Van: Stylus Wouter, wouter, rood/rossig haar?

03 oktober 2011 16:33

Van: The Classical 2nd nope, blond...had op een gegeven moment wel
een heel mooi handschrift...er staan nog een
rij tags van hem en Zender tussen A'dam centraal
en Sloterdijk..op de boarding ter hoogte van de
Haarlemmerdijk

03 oktober 2011 19:23

Van: Stylus hmm ok, ik dacht ff die guy van 'de ark', dan zou ie bij mij op school moeten hebben gezeten, paar klassen hoger weliswaar

04 oktober 2011 10:31

Van: The Classical 2nd Ja die bedoel ik wel, Wouter van de ARCrew (aka de Ark)
maar die is niet rood....ik denk dat je iemand anders van
die crew bedoelt...Robert, Xesez of nog iemand anders...

04 oktober 2011 12:16

Van: Stylus Ight, mijn geheugen laat me in de steek, Chai shop enzo :-)

04 oktober 2011 14:11

Van: Rusto The Classical 2nd Schreef:
> Ja die bedoel ik wel, Wouter van de ARCrew (aka de
> Ark)
> maar die is niet rood....ik denk dat je iemand
> anders van
> die crew bedoelt...Robert, Xesez of nog iemand
> anders...

Of Seeeender zelf?

04 oktober 2011 19:25

Van: The Classical 2nd ja, dat zou ook kunnen indeedy!

06 oktober 2011 21:35

Van: ZOON Van Zender meen ik me te herinneren dat ie deze cover heeft getekend:
Was ik toen (en ben ik nog steeds) erg van onder de indruk!

06 oktober 2011 22:40

Van: The Classical 2nd Ja man, Zender is sowieso een natuurtalent...

Ik spotte voor het eerst zijn pieces ergens aan het eind van 1988
denk ik en toen wist je meteen al wel hoe laat het was!...en de crew
waar hij destijds mee hing waren allemaal dope en naar mijn mening
ondergewaardeerde schrijvers; Nar, Sims, Math, Kobalt.....oftewel de Uphit!

On that note gasten; time to drop some more knowledge!
Want zoals Brother J het al zei op de Dark Sun Riders plaat; it's time to build!...
(over ondergewaardeerde rappers gesproken trouwens!)

02 november 2011 08:46

Van: Docka En zoals Rakim het eerder zei op Eric B Is President :-)
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen